ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

Voorbereiding (voor de opstart van een individueel ORI2.0 traject)

(leestijd: 15 min)

FOCUS = Inschatten van: de persoonlijke begeleidingsnoden van de deelnemer, de verwachtingen van de VDAB bemiddelaar en waar jij de focus op willen leggen als oriëntatiecoach

stap 1: Neem het MLP dossier van de werkzoekende door

Bekijk de geschiedenis van de deelnemer en lees de belangrijke informatie na over mogelijk eerdere begeleidingstrajecten. Zo kan het zijn dat deze persoon reeds eerder een oriënterend traject volgde (bv: loopbaanbegeleiding, outplacement…) of recent probeerde om te starten met een opleiding van VDAB (maar niet mocht starten voor de ene of andere reden..).

Deze stap kost je ongeveer 5-10 minuutjes van je tijd maar levert je wel waardevolle informatie op waarmee je gefocust en doelgerichter het intakegesprek kan aanvatten. Door na te lezen welke stappen de werkzoekende al nam voor hij/zij bij jou in het ORI traject terecht kwam kan je op voorhand alvast reflecteren over de vragen die je wil stellen tijdens het intakegesprek en waar je wil starten in de oriëntatiecyclus. Oriënteren is namelijk geen lineair proces maar eerder een cyclus. bv: als de werkzoekende een heel duidelijk antwoord kan bieden over wat zijn of haar sterktes zijn of al met een specifiek idee naar het traject komt over welke opleidingen hij/zij zou willen gaan doen (bv: voor een knelpuntberoep) dan is het misschien niet noodzakelijk om een volledige nieuwe zelfexploratie met hen te doen.


De belangrijke luiken om informatie terug te vinden in het MLP dossier zijn:

  • doorverwijslijn Hierin schrijft de bemiddelaar weg waarom hij de klant doorverwijst naar ORI. Als de doorverwijslijn leeg is, kan je de bemiddelaar altijd nog om een woordje uitleg over de doorverwijzing vragen.
  • tab begeleiding (ga na of er al eerder begeleidingen zijn gebeurd via VDAB zoals loopbaanbegeleiding, outplacement, TIBB4, TWE, beroepsopleidingen.. wat was het resultaat daarvan? vaak wordt er een soort van conclusie geschreven in de begeleidingslijn, als er niets staat is het belangrijk om dit na te vragen bij de werkzoekende en/of VDAB bemiddelaar)
In geval van bovenstaande deelnemer staat er 18/03/2022 opleiding medewerker boekhouden-accountacy, toestand: weigering door VDAB/klant voldoet niet aan de toelatingsvoorwaarden. Als je op deze opleidingslijn klikt dan krijg je het volgende te zien:
De cebirtest is een test waarmee VDAB de administratieve skills van een klant test. Als deze persoon een ongunstig resultaat had op de cebir test dan weet je eigenlijk dat het volgen van een administratieve opleiding voor deze klant voorlopig uitgesloten is. Want, de werkzoekende moet slagen voor de cebir test alvorens hij/zij mag starten met een administratieve opleiding. De deelnemer moet minstens 1 jaar wachten alvorens hij/zij opnieuw kan proberen om deel te nemen aan de cebir test m.a.w. als je over deze informatie beschikt als oriëntatiecoach dan weet je dat voor VDAB een administratieve job geen realistisch jobdoel is en dat je andere sectoren met de deelnemer zal moeten exploreren.
  • tab dienstverlening: hier schrijven bemiddelaars vaak informatie weg over eerdere contacten met de werkzoekende. Klik bij tab dienstverlening op “verslaggeving” om de weggeschreven info terug te vinden.
  • tab begeleiding -> traject -> documenten: is er al een POP/PAP/eindverslag van vorige trajecten? Lees de informatie of belangrijkste conclusies even na.
  • tab dienstverlening -> nieuwe dienstverlening -> historiek: welke opdrachten kreeg de deelnemer al van de VDAB bemiddelaar mee, wat was het resultaat ervan?
  • tab dienstverlening –> historiek –> verslagen: lees wat de bemiddelaar al heeft weggeschreven over de coachee

stap 2: Neem het intakeformulier van de werkzoekende door

Op het moment dat de projectcoördinator een tijdslot geeft voor het intakegesprek, kondigt deze
ook het intakeformulier aan en stuurt deze per mail op naar de werkzoekende met de oriëntatiecoach en VDAB bemiddelaar in cc.

Je vindt dit intakeformulier op Teams -> ORI 2.0 -> algemeen -> bestanden -> sjablonen project of klik hier om het intakeformulier te bekijken (en downloaden)

screenshot begin intakeformulier
screenshot van de mail die de cursisten ontvangen van projectcoördinatie voor het intakegesprek (met coach en vdab bemiddelaar in cc)

Doel van het intakeformulier?

  • reflectieproces starten bij de werkzoekende (zeker belangrijk voor werkzoekenden die bv: meer verlegen of wat gespannen zijn en het niet zo evident vinden om in de moment zelf uitgebreid te antwoorden op complexere vragen)
  • focus bieden tijdens het intakegesprek (wat zijn de prioriteiten? over welke zaken heb ik meer verduidelijking nodig?)

Door te werken met een intakeformulier leggen we de verantwoordelijkheid (voor een stuk) meteen bij de werkzoekende, het signaal dat we daarbij willen geven is “jij bent aan het stuur van jouw loopbaan”. Het kan op zijn beurt de interne motivatie van de werkzoekende verhogen.

Het intakeformulier is opgesteld op maat van de doelgroep, nl. de werkzoekende met een oriëntatievraag. We voorzien vragen die specifiek ingaan op hun context. Vb. De combinatie tussen andere engagementen en de begeleiding, de specifieke uitdagingen waar zij mee kampen, … Er zitten ook een aantal vragen in met een “dromerig” kantje waarbij we hopen dat het de werkzoekende stimuleert om de blik naar de toekomst te richten en perspectief geeft op waar hij/zij naar toe wil.

In praktijk is het helaas niet zo dat elke coachee het ingevuld formulier invult en/of naar je opstuurt.