ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

TIPS om in je achterhoofd te houden als coach tijdens het ORI2.0 traject

Wat is voor jou een succesvol ORI2.0 traject?  

  • Jobdoelwitten: 
  • Concreet en realistisch 
  • Klant weet goed hoe zijn/haar doel te bereiken 
  • Klant is gemotiveerd voor jobdoelen 
  • Bemiddelaar kan verder aan de slag 
  • Spiegel voorhouden / zelfinzicht geven bij weerstand 

Realistisch jobdoel?  

  • “voldoende” vacatures, motivatie, … 
  • Context van de klant meegeven! Misschien heeft deze persoon zelf een groot netwerk, … die kunnen aantonen dat deze persoon aan die voorwaarden voldoet. 
  • Acties aan koppelen: infosessie volgen, … In de POP mag NIET staan “zoek uit of x, y, z realistisch is”, want dat moet binnen het ORI traject gebeuren. 
  • Drempels op “redelijke” termijn weg te werken 
  • Zo goed mogelijk uitzoeken 
  • Indien nog een jaar lang opleidingen etc nodig is: je kan het jobdoel noteren, maar dan zijn er twee andere, meer realistische jobdoelen, nodig. 
  • Nog verdere acties nodig? Dat kan zeker, maar de crux is: kan de bemiddelaar hiermee verder?  

Afspraken 

  • Twijfel of de bemiddelaar met dit POP verder kan? Bemiddelaar contacteren alvorens het POP af te sluiten.  
  • Co-bemiddeling goed op tijd inschakelen bij issues/twijfels/drempels/…  > voor VDAB ideaal als dit in elk traject benut wordt 
  • Bij 5 voorwaarden realistische jobdoelen: niet louter “ja” of “neen” te antwoorden, maar meer context te noteren.  
  • Fysieke afstand niet te groot? Hangt er bijvoorbeeld van af of deze persoon een auto heeft of niet.  
  • Geen traject stopzetten alvorens het met VDAB te bespreken.  
  • SMART-acties formuleren:  
  • Nog te vaak acties die zelf binnen het ORI traject hadden kunnen en moeten gebeuren.  
  • Dingen die je zelf al ondernomen hebt komen hier niet bij. Dit gaat enkel over acties die de klant nog met de toeleider moet doen. Deze kunnen bij zelfexploratie staan. OF er moet “afgewerkt” bij staan.  
  • “kijk of er genoeg vacatures zijn in jouw regio” > moet voor einde ORI gebeuren, omdat dit deel uitmaakt van de toetsing van een realistisch jobdoelwit 
  • Zéker als blijkt dat zo’n ORI traject maar 3 of 4 gesprekken heeft gehad, is dit not done 
  • Vaak te vaag geformuleerd 
  • Deadline bij noteren, zodat deze SMART-stappen vlot ondernomen worden 
  • Kan ook zijn “tegen je volgende gesprek met je bemiddelaar” 
  • Ter info: Bemiddelaars mogen een klant maar 3 maanden in portefeuille houden. Daarvan zijn al 6 weken ORI. Vandaar dat het zo belangrijk is dat de acties zo makkelijk en duidelijk op te volgen zijn.  
  • Verdiepende oriëntatie nodig? Van bij het begin actie ondernemen en zorgen dat 8 gesprekken ingepland kunnen worden.  
  • Bij minder dan 4 gesprekken of korter dan 1 maand: bemiddelaar contacteren alvorens POP op te laden + nog 1 tijdslot voorzien om (indien nodig) terugkoppeling aan de klant te kunnen doen of met feedback bemiddelaar aan de slag te gaan  
  • Optie: bemiddelaar mee uitnodigen om aan te sluiten bij het laatste gesprek. 
  • Inhoud van de POP met de klant afstemmen. Belangrijk dat de klant weet wat er in het POP staat.