ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

Jouw rol en basishouding als oriëntatiecoach

(leestijd: 6 min)

Als oriëntatiecoach bij Obelisk verwachten we dat je uitgaat van:

  • de basisprincipes van Appreciative Inquiry (A.I.) en
  • procesbegeleiding in plaats van een remediërende aanpak

Appreciative what? Appreciative Inquiry of waarderend onderzoeken gaat uit van een waarderende en positieve aanpak. Je kan deze benadering gebruiken om op een positieve en opbouwende wijze naar mensen en situaties te bekijken. Met waarderende communicatie zorg je als oriëntatiecoach voor een omgeving van vertrouwen zodat de deelnemer actief op zoek kan gaan naar zijn/haar sterktes, wat hij/zij wil en hoe hij/zij dit kan bereiken. A.I. is dan ook te gebruiken als veranderingsmethode die uitgaat van de kracht die in mensen aanwezig is.

Waarderende communicatie kan je herkennen door zinnen zoals:

Gedurende het hele traject willen we werken met de deelnemer eerder dan met zijn/haar problemen. Ga daarom bewust op zoek naar de troeven in het verhaal van je coachee en focus je niet te hard op de tekorten. Met andere woorden:

OFWEL focus je op het PROBLEEM ofwel focus je op de OPLOSSING. Als je je focust op het probleem blijf je enkel problemen zien, als je je focust op de oplossing kan je een perspectief bieden aan je coachee waar hij misschien zelf nog niet aan dacht.

We preferen een oplossingsgerichte aanpak in plaats van probleemgericht. We onderzoeken een realistische, gewenste (werk)toekomst. Hierbij gaan we geen ‘koude oplossingen’ verkennen, wel oplossingen die al reeds aanwezig zijn. Hiermee bedoelen we dat een oplossing die voor de begeleider werkt, misschien niet werkt voor de deelnemer wegens bijvoorbeeld bepaalde randvoorwaarden die niet vervuld kunnen worden, … We vertrekken vanuit het inzicht dat de deelnemer expert is van zijn/haar leven, zijn/haar toekomst, zijn/haar probleem en zijn/haar oplossing.

Zo zoomen we bijvoorbeeld in op generieke competenties: competenties die de deelnemer heeft opgedaan tijdens zijn/haar leven, die ook overdraagbaar zijn op andere jobs (vb. groepsdynamiek en teamplay, omgaan met tegenslagen, omgaan met stress, flexibel denken, discipline, …). Op die manier kan hij of zij tijdens zijn keuzeproces de nadruk leggen op positieve, aanwezige competenties of competenties die de deelnemer graag wil ontwikkelen. Voor de deelnemer is het vaak moeilijk om
deze onder woorden te brengen. Daarom zal de oriëntatiecoach hier in de gesprekken zelf een taal voor geven.
Daarnaast werkt Obelisk met een op maat begeleidingstraject: er is geen gedetailleerde werkflow die voor élke deelnemer blindelings gevolgd wordt. Uiteraard geven we in deze offerte verschillende voorbeeld flows om concreet te
beschrijven wat we kunnen aanbieden. We kiezen ervoor onze oefeningen en methodiek aan te passen aan de deelnemer die voor ons zit. Bijvoorbeeld afhankelijk van het reflectieniveau van de deelnemer worden verschillende oefeningen meegegeven en besproken tijdens de sessies. Ook de nood van de deelnemer kan verschillend zijn: waarbij sommigen geholpen zijn met een diepgaande profielanalyse, willen anderen meer tijd spenderen aan het ontdekken van de regionale arbeidsmarkt. Dit zijn thema’s die besproken worden tijdens het intakegesprek. Bij elke deelnemer is de situatie anders: de ene is praktischer ingesteld, de andere theoretischer. Ook elke achtergrondsituatie is verschillend. Daarom kiezen we voor een arsenaal van tools, die gericht worden ingezet bij de persoon in kwestie.

Ten slotte werken we arbeidsmarktgericht: Obelisk heeft veel ervaring in het oriënteren van werkzoekenden op de arbeidsmarkt (zie referenties Slim Werk vinden, het voormalige project Modulaire Loopbaanoriëntatie, ons loopbaancentrum, trajectbegeleiding tijdens werkzoekendenopleidingen binnen IT, bouw, administratieve sector, Talentgesprekken, onze B2B afdeling met een dienstverlening naar bedrijven, …). Daardoor kan de oriëntatiecoach een goed klankbord zijn in het maken van realistische keuzes in de loopbaan. Zo weten al onze oriëntatiecoaches wat knelpuntberoepen, surplusberoepen,
screeningsberoepen… en andere belangrijke contextvoorwaarden van verschillende sectoren, functies en regio’s zijn. De oriëntatiecoach zal daarbij warm en confronterend coachen, zodat de deelnemer zelf realistische keuzes kan maken. Voor deelnemers die nog actief zijn in andere persoonlijke projecten of hobby’s, zijn vb. de arbeidsvoorwaarden per job extra belangrijk: de flexibiliteit in uren, verplaatsingen, …

TIP! Hanteer de beginnersmindset bij arbeidsmarktexploratie. Wat bedoelen we hiermee? Wees nieuwgierig en exploreer! Je kan onmogelijk elk jobdoel kennen dat er bestaat en dat hoeft ook niet! Als je een jobdoel hoort vraag door, spreek een sectorbemiddelaar en zoek informatie op, help je coachee met informatie op te zoeken.