ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen bij verlenging van een traject?

  • Met bemiddelaar afstemmen dat verlenging is aangewezen
  • Akkoord van PO krijgen
  • Oriëntatie mee betrekken zodat ze op de hoogte zijn (bv. in cc zetten van de mail naar PO)
  • In de begeleidingslijn bij “samenvatting” neerschrijven dat het traject verlengd is (met datum hoelang en reden waarom)

Opgelet! Het traject duurt sowieso max. 90 dagen (daarna wordt het ook automatisch afgesloten in MLP). Het is onze verantwoordelijkheid om dat na te tellen (VDAB gaat dat niet doen). Indien de deadline overschreden is, ontvangen we geen financiering.

Wat moet ik doen bij stopzetting van een traject?

  • Met bemiddelaar afstemmen dat stopzetting is aangewezen
    • Opgelet! Stel jezelf de vraag: Heb ik tijdens dit traject voldoende informatie verzameld om een POP op te laden? In dat geval kan je vragen aan de bemiddelaar of je het traject mag stopzetten maar in MLP op “uitgevoerd” mag zetten in plaats van “stopgezet”. Zo krijgen we ook een IV2 vergoeding (bij “stopgezet” niet maar dan hoeft er ook geen POP opgeladen te worden) -> Indien de bemiddelaar akkoord geeft om POP op te laden hoeft de PO van VDAB niet betrokken te worden en wordt het dossier afgesloten zoals een “gewoon” dossier. (Negeer dan onderstaande stappen.)
  • Akkoord van PO krijgen
  • Oriëntatie mee betrekken zodat ze op de hoogte zijn (bv. in cc zetten van de mail naar PO)
  • Pas indien consensus bereikt werd, mag de registratielijn effectief met de code “stopgezet” afgewerkt worden. Bij de registratie van de stopzetting krijgt u de keuze tussen “geldige reden” (bv. wegens werk) of “ongeldige reden” (bv. werkzoekende vertoont ongepast gedrag of is afwezig zonder geldige reden). De reden voor stopzetting schrijf je weg in de samenvatting
  • Op het einde van het traject, ook voor deelnemers waarvoor geen POP kan afgeleverd worden, brengt de partner de VDAB bemiddelaar op de hoogte via een gedeelde notitie in MLP

Ik ben in de war over welke datum ik moet gebruiken in DAS

Een voorbeeld om te illustreren:

Hierboven een Begeleidingslijn van een traject waarvan de intake op 1/2 plaats vond. De registratie van de intake is ook meteen op dezelfde dag gedaan. De deadline voor dit traject is dan 18/3.

De datum in het groen is de datum waarop effectief het laatste gesprek heeft plaatsgevonden. Dit is dan ook de datum die je als coach moet invullen wanneer je de lijn op “uitgevoerd” zet. Dit is de datum die binnen de 45 dagen moet liggen, te tellen vanaf de intake (tenzij bij stage, dan is die deadline 70 dagen).

De datum in het geel is de datum waarop de coach de administratie voor het afsluiten van het traject gedaan heeft (lijn op “uitgevoerd” zetten, POP in MLP en DAS). Die datum wordt automatisch ingevuld in MLP > dat is letterlijk de datum waarop je de lijn op “uitgevoerd” zet = datum registratie. Deze datum mag max. 14 dagen na de groene datum liggen. Dwz: na het laatste gesprek heb je max. 14 dagen om al je afsluit-admin af te werken.

Waar moet nu de datum van DAS mee overeenstemmen? De gele datum! De bedoeling is dat je al je afsluit-admin (lijn op “uitgevoerd” zetten, POP in mlp en DAS zetten) in 1 keer doet en dat de datum in DAS + POP naamgeving overeenstemt met de datum waarop je al deze registraties uitvoert. In het voorbeeld hierboven vond het laatste gesprek op 15/3 plaats en heeft de coach de afsluit-admin op 22/3 gedaan. De deadline van het traject was 18/3. Is alles dan op tijd gebeurd? Ja! Het is namelijk de gele datum (effectief laatste gesprek), die binnen de deadline van 45 dagen moet vallen. De groene datum mag dan weer max. 14 dagen verder zijn dan de gele datum. In dit geval zitten daar 7 dagen tussen, dus dat is ok.

Wat als de coachee onmogelijk de opdracht in MLP kan afwerken?

De opdracht afwerken is heel belangrijk om onze formele output (en dus ook financiering) in orde te hebben. Indien de opdracht niet afgewerkt wordt, moet er een afsprakenbundel ondertekend en opladen worden. Ook dit moet binnen de 14 dagen gebeuren. Deze situatie komt gelukkig niet veel voor (en anders vnl bij coachees waarbij F2F gesprekken zijn ingepland omdat de computervaardigheden niet voldoende zijn).

  • Stap 1: Print de afsprakenbundel af
  • Stap 2: De afsprakenbundel door coachee en jezelf laten ondertekenen (en vervolgens inscannen)
  • Stap 3: Slaag het document op onder naam (in cijfers) IKL-datumopstart en slaag het op in DAS
  • Stap 4: Sluit de onafgewerkte opdracht in MLP af