ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

Rol van de VDAB-bemiddelaar

De algemene missie van VDAB is om alle burgers een loopbaanperspectief en loopbaaneigenaarschap te geven, en elke werkgever perspectief te bieden op talent.

De kerntaken van VDAB-bemiddelaars zijn inschatten, oriënteren en matchen. De vacatures zijn daarbij de toetssteen. Lukt het hen niet om binnen de drie maanden een klant aan een werkgever te matchen en is er meer gespecialiseerde begeleiding nodig? Dan tonen ze de klant de weg naar partners met de juiste expertise.

  • De VDAB-bemiddelaar maakt bij de werkzoekende een inschatting van de afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Soms zijn er acties nodig om deze afstand te verkleinen. Deze worden opgedeeld in 4 categorieën: oriëntatie, context, competentieversterking en oriënteren.
  • Hoofdvraag doorheen heel het traject: “Wat heeft de werkzoekende klant nodig opdat hij/zij gematcht kan worden met relevante vacatures?”

Het ideale scenario dat VDAB voor elke werkzoekende voor ogen heeft is dat een werkzoekende die zich inschrijft bij VDAB zelfredzaam de zoektocht naar werk kan doen.

Zelfredzaam betekent dat de werkzoekende idealiter zelf (zonder bijkomende ondersteuning):

  • de gepaste vacatures vindt,
  • op deze vacatures solliciteert en
  • zijn/haar verdere loopbaan zelf in handen houdt.

De VDAB-bemiddelaar is er om de werkzoekende gedurende heel het proces van zoeken naar werk te begeleiden en ondersteunen. Bij sommige werkzoekenden verloopt dit proces heel vlot, bij andere verloopt dit proces iets minder vlot…

Bij werkzoekenden waarbij het proces van zoeken naar werk minder vlot verloopt is extra ondersteuning nodig. (bijvoorbeeld soms loopt het proces minder vlot: omdat de werkzoekende niet goed weet welke job hij/zij eigenlijk wil doen of heeft de werkzoekende onvoldoende zicht op de verschillende kanalen waar hij/zij vacatures kan vinden of misschien heeft de werkzoekende enkel ervaring in een job dat de dag van vandaag heel weinig of geen kansen biedt op de arbeidsmarkt…).

Deze extra ondersteuning noemt VDAB: persoonlijke ondersteuning

De persoonlijke ondersteuning die VDAB biedt, kan best ruim begrepen worden. Een VDAB-bemiddelaar kan persoonlijke ondersteuning bieden door de werkzoekende door te verwijzen naar:

  • een opleiding in een van de competentiecentra van VDAB (als blijkt dat een of meerdere
    competenties niet aanwezig zijn)
  • Deze persoonlijke ondersteuning hoeft ook niet altijd door een VDAB medewerker zelf te gebeuren, ook de VDAB-partners kunnen hier (op vraag van VDAB) voor instaan.
  • Eigenlijk omvat dit alle instrumenten, middelen en tools die VDAB aan een werkzoekende kan aanbieden.

Dit is belangrijk om in je achterhoofd te houden als ORI2.0 coach (en achterliggend als partner van VDAB). De moment dat een doorverwijzing naar het project gebeurt rekent de VDAB-bemiddelaar op jouw expertise om de werkzoekende in “beweging” te brengen in zijn/haar loopbaan. En er is al een traject aan vooraf gegaan.

Het is de rol van de VDAB-bemiddelaar om de werkzoekende doorheen het hele proces van werk zoeken te begeleiden en ondersteunen en daarbij een partner in te schakelen wanneer ze merken dat die werkzoekende op een bepaald deel ervan vast loopt.

Het is ook de rol van de VDAB-bemiddelaar om in te schatten over een oriëntatienood is bij de werkzoekende (bijvoorbeeld: weet niet goed welke richting/job hij of zij wil…) of sollicitatienood is (bijvoorbeeld: doet 10 sollicitaties per week voor de gewenste jobs maar wordt nooit uitgenodigd op sollicitatiegesprek. Dan kunnen eerder tips rond sollicitatietools interessant zijn.)

De VDAB-bemiddelaar heeft in totaal 3 maanden de tijd om een werkzoekende te begeleiden naar de arbeidsmarkt.
Die 3 maanden beginnen te tellen vanaf de moment dat de werkzoekende zich inschrijft bij VDAB en zijn/haar eerste contact had met een VDAB-bemiddelaar of iemand van de VDAB-servicelijn.
Onthoudt dus dat een VDAB-bemiddelaar na het ORI2.0 traject heel snel en concreet verdere stappen moeten kunnen zetten met de werkzoekende richting werk en/of opleiding toe!

Lees de module “Samenwerking VDAB – het concept van Co-bemiddeling” voor meer info over hoe en wanneer jij de bemiddelaar tijdens een ORI-traject contacteert.