De algemene missie van VDAB is om alle burgers een loopbaanperspectief en loopbaaneigenaarschap te geven, en elke werkgever perspectief te bieden op talent.
De kerntaken van VDAB-bemiddelaars zijn inschatten, oriënteren en matchen. De vacatures zijn daarbij de toetssteen. Lukt het hen niet om binnen de drie maanden een klant aan een werkgever te matchen en is er meer gespecialiseerde begeleiding nodig? Dan tonen ze de klant de weg naar partners met de juiste expertise.
Het ideale scenario dat VDAB voor elke werkzoekende voor ogen heeft is dat een werkzoekende die zich inschrijft bij VDAB zelfredzaam de zoektocht naar werk kan doen.
Zelfredzaam betekent dat de werkzoekende idealiter zelf (zonder bijkomende ondersteuning):
De VDAB-bemiddelaar is er om de werkzoekende gedurende heel het proces van zoeken naar werk te begeleiden en ondersteunen. Bij sommige werkzoekenden verloopt dit proces heel vlot, bij andere verloopt dit proces iets minder vlot…
Bij werkzoekenden waarbij het proces van zoeken naar werk minder vlot verloopt is extra ondersteuning nodig. (bijvoorbeeld soms loopt het proces minder vlot: omdat de werkzoekende niet goed weet welke job hij/zij eigenlijk wil doen of heeft de werkzoekende onvoldoende zicht op de verschillende kanalen waar hij/zij vacatures kan vinden of misschien heeft de werkzoekende enkel ervaring in een job dat de dag van vandaag heel weinig of geen kansen biedt op de arbeidsmarkt…).
Deze extra ondersteuning noemt VDAB: persoonlijke ondersteuning
De persoonlijke ondersteuning die VDAB biedt, kan best ruim begrepen worden. Een VDAB-bemiddelaar kan persoonlijke ondersteuning bieden door de werkzoekende door te verwijzen naar:
Dit is belangrijk om in je achterhoofd te houden als ORI2.0 coach (en achterliggend als partner van VDAB). De moment dat een doorverwijzing naar het project gebeurt rekent de VDAB-bemiddelaar op jouw expertise om de werkzoekende in “beweging” te brengen in zijn/haar loopbaan. En er is al een traject aan vooraf gegaan.
Het is de rol van de VDAB-bemiddelaar om de werkzoekende doorheen het hele proces van werk zoeken te begeleiden en ondersteunen en daarbij een partner in te schakelen wanneer ze merken dat die werkzoekende op een bepaald deel ervan vast loopt.
Het is ook de rol van de VDAB-bemiddelaar om in te schatten over een oriëntatienood is bij de werkzoekende (bijvoorbeeld: weet niet goed welke richting/job hij of zij wil…) of sollicitatienood is (bijvoorbeeld: doet 10 sollicitaties per week voor de gewenste jobs maar wordt nooit uitgenodigd op sollicitatiegesprek. Dan kunnen eerder tips rond sollicitatietools interessant zijn.)
Lees de module “Samenwerking VDAB – het concept van Co-bemiddeling” voor meer info over hoe en wanneer jij de bemiddelaar tijdens een ORI-traject contacteert.