Zelfexploratie ofwel: het verkennen van het zelf om tot een correct zelfbeeld te komen.
Om te weten welke jobdoelwitten realistisch zijn, is het cruciaal om de motivatie, competenties, interesses, aanleg en het potentieel van de klant in kaart te brengen. Soms is het aangewezen om de klant bewust te maken van beperkingen of mogelijks onoverwinbare obstakels.
Daarnaast kunnen er randvoorwaarden (sociaal-economische of andere problematieken) zijn die de klant parten spelen in zijn/haar zoektocht naar werk. Door deze te achterhalen, te benoemen en probleemoplossend te benaderen, kunnen er nieuwe mogelijke pistes vrijgemaakt worden.
Concreet verwacht VDAB dat ja als ORI-coach volgende zaken nagaat zodat een optimale inschatting van de haalbaarheid van een jobdoelwit kan gebeuren. Deze bevindingen worden in het POP verwerkt:
In het POP verduidelijk je ook waarom bepaalde jobdoelwitten die de klant begeert niet haalbaar zijn.
In de module “Flow gesprekken” gaan we verder in op hoe je dit zelf concreet aan kan pakken.