ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

Praktisch

Rol van de ORI-coach

Afhankelijk van de mogelijke jobs die op tafel liggen, zal de oriëntatiecoach de deelnemer zelf stimuleren om een lijst te maken van mogelijke organisaties waar hij of zij de BVS zou willen aanvatten. We schatten natuurlijk de zelfredzaamheid van de deelnemer in, maar we proberen zoveel mogelijk initiatief bij hen te laten. Op die manier hebben zij waardevolle contacten en bouwen zij ervaring op in het netwerken met nieuwe bedrijven. We brengen mogelijke drempels in deze communicatie in kaart (vb. angst om afgewezen te worden) en bieden hier de nodige ondersteuning (vb. eerste telefonisch contact eens oefenen in een simulatiegesprek). Op die manier kiest de deelnemer ook een organisatie die misschien in de toekomst een potentiële werkgever kan worden. De oriëntatiecoach kan ook contact opnemen om de cursist voor te stellen en het systeem van een BVS voor te stellen. Dat zal vaak meer vertrouwen opwekken dan wanneer de deelnemer zelf belt (omdat je vanuit een officieel bedrijf/functie als begeleider) belt. Indien de stage in orde is, zal de oriëntatiecoach ook tijdens de stage zeer actief vinger aan de pols houden met het bedrijf.

  • De zoektocht naar een BVS kan best intensief zijn, laat de coachee dus zoveel mogelijk zelf opnemen! Dit kan variëren: coachee zoekt plaatsen en belt die op, coachee zoekt plaatsen maar coach belt op (tip: doe dit tijdens de gesprekken), coach zoekt samen plaatsen en belt op.
  • Indien de coachee echt niks zelf kan opnemen en ook geen netwerk kan betrekken hiervoor, moet er ingeschat worden hoe tijdsintensief de zoektocht is. Indien de coach zelf al werkplekken kent, valt de tijdsinvestering natuurlijk mee.

Hoe begin je daaraan?

Spreek op voorhand goed af met je coachee wat het doel is van de stage en hoelang hij stage wilt doen. Indien de coachee meer wilt dan louter observeren, kan je ook al eens bespreken welke taken hij wel en niet zou zien zitten. Met deze informatie kunnen je coachee of jij aan het rondbellen slaan.

Een BVS zoeken en ingepland krijgen vraagt wel wat tijd, de boodschap is dus om tijdig te beginnen.

Hoe kan je dat nu verkopen aan een organisatie, zo’n stage? Hieronder een paar tips, maar laat vooral jullie commerciële zelve spreken en luister naar de behoeften van de werkgever.

  • De stage is onbezoldigd, zij hoeven dus niks te betalen.
  • Moest het niet goed lopen kan de stage altijd vervroegd stopgezet worden. Maar ook omgekeerd, moest het goed lopen en er valt nog te leren, dan kan de stage ook verlengd worden (als het binnen de 30 kalenderdagen valt).
  • Wij regelen de contracten etc. dus het wordt voor hen geen grote administratieve last.

Extra tip: Als een organisatie het niet ziet zitten om een paar weken een stagiaire te hebben, kan je altijd eens horen wat ze wel zien zitten. Een ander takenpakket? Misschien dat een tweedaagse observatiestage wel haalbaar is voor hen? Door niet meteen op te geven merk je dat veel werkgevers eigenlijk wel open staan voor een BVS. Als ze er toch niet voor open staan, kan je altijd vragen of er in de toekomst wel voor open staan (momenteel zijn er bv. al teveel stagiaires). Zo heb je ook meteen een plek waar je binnenkort nog eens naar kunt bellen 😉

Wanneer er een mogelijke stageplaats is gevonden, plant de coach samen met de coachee en de werkgever een kennismakingsgesprek in. Uit eigen gemak doe je dit best met drie, zodat meteen alle zaken met elke partij is afgestemd. Het doel van het kennismakingsgesprek is tweeledig:

  • Een mini ‘sollicitatiegesprek’. De werkgever en stagiair leren elkaar kennen. De werkgever stelt soms ook wat sollicitatie-achtige vragen om te kijken of de stagiair geschikt zal zijn en bij hun organisatie zal passen. De stagiair krijgt een beter zicht over de stageplek en de verwachtingen naar hem/haar toe.
  • Praktisch alles afspreken en alle benodigde informatie geven.

Wat je dan allemaal moet concretiseren, vragen en vermelden, staat weggeschreven in de volgende module “Benodigde gegevens BVS”. Hoe meer je vraagt, hoe beter. Het vraagt veel van een coach om achteraf nog over en weer te moeten bellen of mailen. Idealiter heb je na je kennismakingsgesprek alles vastgelegd en alle informatie om de stage administratief in orde te brengen.