ALGEMENE PROJECTINFORMATIE ORI2.0
HET ORIËNTATIE2.0 TEAM
HOE WORDEN DE ORI2.0 GESPREKKEN INGEPLAND
FLOW GESPREKKEN
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
BVS (Beroepsverkennende Stage)
ADMINISTRATIE
HOE REAGEER IK IN DE VOLGENDE SITUATIES?
Q&A
HULPBRONNEN VOOR DE ORI 2.0 COACH

Doelgroep van ORI2.0

(leestijd: 5 min)

Doelgroep:
De maatgerichte loopbaanoriëntatie wordt georganiseerd voor werkzoekenden zonder werk die nood hebben aan een intensieve en gepersonaliseerde loopbaan(her)oriëntatie.

Aangezien de doelgroep van de opdracht en het aanbod gericht is op werkzoekenden zonder werk, kunnen geen
trajecten opgestart worden voor werkzoekenden met werk.

De doelgroep van ORI2.0 zijn werkzoekenden:
● die inzetbaar zijn in het normaal economisch circuit;
● die minimaal over een kennis Nederlands (indicatief niveau 1.2) beschikken
● die geen realistisch jobdoelwit hebben;
● waarbij de behoefte aan (her)oriëntatie prioritair is ten opzichte van andere arbeidsmarktgerichte acties. (andere arbeidsmarktgerichte acties zijn bijvoorbeeld: sollicitatietraining, sollicitatieopdrachten…)
● waarbij de VDAB-bemiddelaar zelf niet de ruimte heeft om samen met de werkzoekende binnen een beperkt tijdsbestek tot een realistisch jobdoelwit te komen.

Doorverwijzing door VDAB

Bovengenoemde criteria voor deelname zijn cumulatief. Dwz: aan elk van deze voorwaarden moet worden voldaan. Het is aan de VDAB-bemiddelaar om te bepalen of dat het geval is, wanneer hij/zij een klant naar ORI2.0 doorverwijst. VDAB selecteert de deelnemers (klanten) voor deze opdracht en wijst hen toe aan een Obelisk-coach via een doorverwijskaart via het MLP-dossier van de deelnemer.

TIP: Bekijk alvast even tot welke categorie de klant behoort in MLP. Bovenaan, bij “werksituatie” zie je of de klant ingeschreven is als werkzoekende, en onder welke categorie. De categorieën die toegelaten zijn bij ORI2.0 zijn: 00, 02, 03, 05, 14 en 32.

LET OP! Obelisk kan geselecteerde deelnemers niet weigeren MAAR…
Voor klanten waarvan je in de loop van de oriëntering merkt dat niet aan bovengenoemde criteria voldaan wordt kan de oriëntering stopgezet worden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je een onderliggende niet-arbeidsmarkt gerelateerde problematiek vermoedt die de uitvoering van de opdracht onmogelijk maakt. (Bekijk dit als een heel uitzonderlijke situatie!)

De VDAB-bemiddelaar beslist na een grondige screening of de werkzoekende baat heeft bij een intensief en gepersonaliseerd loopbaan(her)oriënteringstraject, dus ga er niet te snel van uit dat de doorverwijzing niet correct is. Opnieuw, we moeten in principe elke doorverwijzing accepteren en gaan ervan uit dat voorgaande selectie op een correcte manier is verlopen.

Bespreek de problematiek waarvan je vermoedt dat die het traject onmogelijk maakt met de klant en neemt onmiddellijk contact op met de VDAB-bemiddelaar en de projectopvolger. Ook kan je extra toelichting vragen bij de VDAB-bemiddelaar over de doorverwezen klant, binnen de grenzen van de GDPR-regelgeving.

Twijfel je als coach toch nog of je deze persoon kan begeleiden in ORI2.0?

Bespreek het met: de inhoudelijke expert ORI2.0 van Obelisk en bepaal samen de volgende stappen die je kan nemen!

Belangrijk! Indien besloten wordt het traject stop te zetten, heeft Obelisk geen recht op het tweede deel van de inspanningsvergoeding voor deze klant. (Meer info in de module rond vergoedingen ORI2.0)

Let op! Er zijn geen vaste toeleidingsmomenten. Dit betekent dat klanten op individuele basis worden doorgestuurd naar Obelisk. Omdat VDAB absoluut wachttijden wil vermijden, streven we ernaar om de klanten binnen de 14 kalenderdagen op te nemen in het (her)oriënteringstraject. Concreet betekent dit dat een eerste afspraak binnen dit tijdsbestek plaatsvindt. Belangrijk hierbij is dat jij je als coach in dit traject flexibel opstelt en met de nodige klantvriendelijkheid handelt naar VDAB-bemiddelaars toe.