Als de klant beschikt over een correct zelfbeeld met de daaraan verbonden professionele mogelijkheden, kan de vertaalslag naar minimaal twee concrete realistische jobdoelwitten gemaakt worden.
Deze vertaling houdt in dat de klant zijn/haar kwaliteiten en kenmerken afstemt op die van de jobdoelwitten. Hij/zij weet welke persoonsgebonden en arbeidsmarktgerichte acties hij/zij moet ondernemen om aan het werk te gaan in deze jobs. VDAB verwacht een POP waarin SMART omschreven acties staan.
Let op: om de kansen op werk zo groot mogelijk te houden, dringt VDAB aan op realistische jobdoelwitten die geendeel uitmaken van de lijst screeningsberoepen. Daarom mag een screeningsberoep enkel deel uitmaken van de beoogde output als er voldaan wordt aan onderstaande voorwaarden:
Indien een klant op het moment van toeleiding in het MLP-dossier reeds een (screenings)beroep heeft staan, ongeacht of dit beroep realistisch is, moet je in het POP minstens twee andere realistische jobdoelwitten definiëren voor deze klant. Opnieuw is hier van toepassing dat één van deze twee nieuwe jobdoelwitten eventueel een screeningsberoep mag zijn, indien het een knelpuntberoep betreft.
In de module “Flow gesprekken” gaan we verder in op hoe je dit zelf concreet aan kan pakken.