VEERKRACHT TOOL 1: de veerkracht mindset – de cirkel van invloed

De eerste tool die we zien is de ‘veerkracht mindset’. Een introductie op deze specifieke mindset vind je in het ludieke filmpje hieronder:

“Was het maar zo eenvoudig!” is de reactie die vaak op dit filmpje volgt. Nee deze mindset is niet eenvoudig, maar ze is wel aan te leren!

Als je kijkt naar hoe je vandaag je werk beleeft, kan het zijn dat uw werk je volledig leegzuigt en je daardoor niet meer met plezier naar je werk gaat. Je springt misschien niet meer met vreugde uit je bed omdat je denkt dat het ‘weer zo’n typische saaie dag’ zal worden. Je hebt misschien geen impact op het veranderen van uw werkzaamheden zelf, wél op de manier waarop je kijkt naar diezelfde werkzaamheden. U zorgen maken over en blijvend focussen op zaken die je niet kan veranderen, zorgt ervoor dat jij je op termijn boos, geïrriteerd, gefrustreerd, verdrietig en/of machteloos gaat voelen, wat dan weer leidt tot een verhoging van stress. Wanneer je in periodes met langdurige stress zit, is het belangrijk om te bekijken waar je controle over hebt zodat je de stress kan doen dalen. Een energievreter of zaken waar je je blijvend zorgen over maakt, kan je leven dus echt wel flink beheersen.

Zo vertelt Laura, een succesvolle onderneemster met 2 winkels en plannen voor het openen van een derde, het volgende verhaal: “Ik weet echt niet waar mijn hoofd staat de laatste tijd. Het is enorm druk de afgelopen maanden met alle planningen die voor de boeg liggen. En nu komen ook nog eens die zorgen van Mark zijn job erbij, ik heb er slapeloze nachten door. Het is echt oneerlijk wat hij meemaakt; hij werkt zich het hele jaar al bijna letterlijk kapot en draait meer uren dat hij zou moeten. Maar een bonus of wat waardering, dat kan er niet vanaf. Als ik zo met mijn mensen zou omgaan, was ik ze al lang kwijt.”

Laura heeft dus echt geen tijd voor al die extra zorgen. Normaal gezien springt Mark bij waar hij kan, maar door de overuren die hij nu aan het kloppen is en de drukte die hij zelf ervaart, is dit nu onmogelijk om te doen.

Laura vertelt verder: “De hele boel draait in het honderd. De administratie en de bouwplannen hadden allang de deur uit moeten zijn en laat mij maar niet beginnen over hoe het thuis uitziet. Ik geraak niet meer aan mijn huishoudelijk taken, zelfs eten maken is er teveel aan. En dat allemaal door dat stomme werk van Mark en zijn baas. Het is gewoon zo ontzettend oneerlijk. Alles lijdt eronder en ik zie niet hoe ik hier een weg in moet vinden.”

Laura ervaart dus heel wat stress over zaken die ze in haar ogen niet meteen kan veranderen. De focus verleggen naar wat je wel kan aanpakken, is niet altijd heel gemakkelijk. Invloed bestaat ook uit gradaties. Op sommige dingen hebben we 100% invloed. Je kunt zelf bepalen wat je gaat doen (bijvoorbeeld, ga ik nu even wandelen of maak ik dit mailtje nog even af). Op andere zaken hebben we een beperkte invloed. Je kan een compliment geven aan een collega zodat hij of zich beter voelt. Op weer andere zaken hebben we geen of bijna geen controle. De beslissing die jouw bedrijf maakt om te gaan reorganiseren, daar kan jij weinig tot niks aan veranderen.  De Amerikaanse psycholoog Stephen Covey heeft een model ontwikkeld dat hij ‘de ‘cirkel van invloed noemt, waarin je kunt bepalen welke controle je werkelijk hebt en dus ook waar je je energie het beste insteekt. .

In dit model bestaan er 2 cirkels:

  1. De cirkel van betrokkenheid: alle zaken waar jij je zorgen om maakt en die je niet kan veranderen.
    1. Problemen die te maken hebben met gedrag van anderen
    2. Het verleden
    3. Aspecten uit de omgeving
  2. De cirkel van invloed: alle zaken waar je een directe invloed en controle over hebt. Je maakt een onderscheid tussen de zaken waar je controle over hebt en de zaken waar je geen controle over hebt.
    1. Problemen die te maken hebben met ons eigen gedrag
    2. Onze gedachten en gevoelens
    3. Eigen acties

Laura is heel erg betrokken bij Mark en zijn werk. Zijn werk ligt dus voor haar in ieder geval in de cirkel van betrokkenheid. Het is een aspect in haar omgeving waar ze zich zorgen over maakt. De vraag is nu of Laura daar ook invloed op uit kan oefenen, dus of het in een cirkel van invloed kan komen te liggen, de tweede cirkel in het model van Covey.

Laura zou in dit geval wel naar de baas van Mark kunnen rijden en de situatie eens goed uitleggen. Maar of het daar effectief beter van zal worden, dat kunnen we niet echt met 100% zekerheid zeggen… Ze heeft dus geen invloed op het werk van Mark. Ze kan zich daar blijven druk over maken, maar dit zorgt voor extra stress en dat heeft geen enkele zin. Gewoon het werk van Mark loslaten dus, dat is het advies dat mensen haar geven. Maar natuurlijk zit dit al jaren in haar systeem en is Mark iemand waar ze om geeft.

Wat kan ze dus wel doen? Ze kan in plaats van de focus te blijven leggen op Mark zijn werk, haar focus verleggen naar datgene waar ze wel invloed op heeft; namelijk de administratie en het huishouden. Deze zaken kan ze wel veranderen. Dit zijn haar eigen acties en problemen die te maken hebben met haar eigen gedrag en keuzes die ze maakt.

Laura kan dus het volgende doen; “ze zet diezelfde dag nog een advertentie voor huishoudelijk hulp in de streekkrant en belt ook met de accountant over de administratie. Het is blijkbaar helemaal geen ramp als het niet perfect afgeleverd wordt. Het zal misschien wat meer kosten, maat met het geld dat Mark verdient door zijn overuren, komen ze daar ook snel weer uit.”

Wanneer we ons dus zorgen maken of stress ervaren kunnen we één van de volgende keuzes maken:

–       Reactieve aandacht: We blijven onze aandacht richten op en steken energie in datgene waar we eigenlijk geen invloed op hebben. Personen die deze keuze maken letten in eerste instantie op de zwakheden van anderen, problemen in hun omgeving en op omstandigheden waar ze weinig of niets aan kunnen doen. Ze beschuldigen soms anderen en voelen zich steeds meer slachtoffer. Hierdoor verwaarlozen ze of zien ze die dingen waar ze echt invloed op uit kunnen oefenen niet. Hun cirkel van invloed wordt daardoor steeds kleiner.

–       Proactieve aandacht: We richten onze aandacht op en steken energie in datgene wat we wél kunnen beïnvloeden, dus op de cirkel van invloed. Personen die deze keuze maken, spannen zich in voor zaken waar ze dus echt iets aan kunnen doen. Dit leidt tot concrete acties en positiviteit die zich verder uitstraalt.

Uiteindelijk draait alles om het maken van een keuze: kies ik ervoor om mijn energie blijven te steken in iets wat ik niet kan veranderen? Of kies ik ervoor om proactief de zaken aan te pakken waar ik wél invloed op heb? Door je bewust te worden van de Cirkel van betrokkenheid en de Cirkel van invloed én door zelf stappen te zetten als het in je Cirkel van invloed valt, wordt die Cirkel van invloed vanzelf steeds groter. En naar verhouding die lastige Cirkel van betrokkenheid (waar je dus geen invloed op hebt) steeds kleiner. Dat geeft terug nieuwe energie.