Introductie opportuniteiten: arbeidsmarktanalyse – slim werk vinden

In de vorige les heb je belangrijkste drijfveren in kaart gebracht en je must haves en nice to haves gedefinieerd. Nu gaan we de link leggen naar de arbeidsmarkt. Om te bepalen welke job bij je past is het ook belangrijk om te gaan onderzoeken waar vraag is naar wat jij aanbiedt op de arbeidsmarkt.

bekijk alvast de introductievideo hieronder:

Een belangrijk onderdeel van je (her-)oriëntatieproces bestaat dus uit het onderzoeken of bepalen waar je op de arbeidsmarkt allemaal terecht kan met je profiel, je wensen, je noden en jobdoelen.

Om je te ondersteunen in je onderzoek hebben we een overkoepelende methode gemaakt:

opdracht 1: opdracht arbeidsmarkt, die kan je hier alvast downloaden:

Dit is een document dat je kan helpen bij het structureren van de informatie die je zal ontdekken in je arbeidsmarktanalyse. Om te beginnen vul in de eerste kolom ALLE jobdoelwitten (1 jobdoelwit per rij) in waar je nog over piekert of die je nog overweegt om te doen. Je hoeft je in deze fase voorlopig nog geen zorgen te maken of ze realistisch zijn of niet want dat gaan we onderzoeken in de arbeidsmarktanalyse. Het doel van deze oefening is om een aantal van die jobdoelwitten actiever/gerichter te gaan najagen en een aantal andere jobdoelwitten misschien los te laten. Door deze oefening te maken kan je hier mogelijk een meer geïnformeerde beslissing rond maken.

Met deze oefening kan je alvast objectief in kaart brengen hoe de arbeidsmarkt van vandaag is met betrekking tot je droomjob(-s). Wil je graag begeleider worden van jongvolwassenen, oké, maar weet dat je dan zal moeten vechten tegen een aantal trends die vandaag de dag een job als begeleider bemoeilijken. Alles kan (of in ieder geval, er is heel veel dat kan), het is een kwestie van weten waar je aan begint, niet enkel in je hoofd maar heel concreet op papier en dan acties te koppelen aan je doelen.

Zoek je nog bijkomende inspiratie om jobdoelwitten te formuleren? klik dan alvast door naar de volgende topics.