KENNISMAKING MET HET PLATFORM LINKEDIN
(INTRO OP DE CURSUS)
Je professionele profielpagina
Netwerken en solliciteren op LinkedIn
Je zichtbaarheid op LinkedIn verbeteren
(AFSLUITER)

Tips voor een succesvolle post + opdracht

Wanneer je een bijdrage post is het de bedoeling dat je post zichtbaar is. Hoe meer mensen je bijdrage kunnen zien, hoe meer verkeer naar je profiel komt en dus hoe beter je te vinden zal zijn in de zoekmachines.

Het algoritme beloont bijdragen die op een goede manier geschreven zijn.

Enkele tips:

  • Voordat een lezer je bijdrage open klikt via ‘meer weergeven’, zijn enkel de eerste 3 zinnen van je bijdrage zichtbaar. Trek je lezer dus mee en in deze eerste 3 zinnen.
  • Voorzie tekst bij elke post. Voeg minstens 1 zin toe, ook als je de bijdrage van iemand anders of een externe link deelt.
  • Wil je een link delen? Let wel! LinkedIn vindt dit niet zo leuk, zo gaan de gebruikers namelijk weg van LinkedIn. Je hebt -50% verlies van verspreiding, door het feit dat de kijker op de website blijft hangen.
  • Verhoog de leesbaarheid van je bijdrage door gebruik van voldoende witruimte en alinea’s.
  • Voeg een visueel aspect toe: een afbeelding, een foto, een screenshot,…
  • Stel de zichtbaarheid van je bijdragen in op ‘iedereen’. Zo niet, zal enkel je eigen eerste-graad-netwerk je bijdrage kunnen zien. Je netwerk zal zo minder snel groeien.
  • Voeg je een eigen foto toe? Zorg er dan voor dat de foto voldoende belicht is (gebruik een eenvoudige fotobewerking-app zoals ‘snapseed’) en gebruik vooral engagerende foto’s. Bijvoorbeeld: een foto waar je zelf opstaat, waar bekende mensen opstaan of een grappige cartoon. Humor en gezichten werken altijd goed!
  • Zorg voor variatie. Enkele ideeën:
    • Deel je unieke visie.
    • Beschrijf een ‘succes story’. Mensen supporteren graag voor andere personen in hun netwerk.
    • Maak je netwerk attent op een interessant evenement of congres.
    • Deel een nieuwe trend of nieuwe informatie uit je vakgebied.
    • Stel je netwerk een vraag en/of breng een discussie op gang, bijvoorbeeld via een poll.
    • Deel een artikel van een nieuwspagina.
    • Deel een tutorial met een link van YouTube.
  • Tag mensen, groepen of bedrijven in je bericht. Dit doe je door het @-teken te typen en hierna hun naam in te geven. Je kan hen dan kiezen uit de voorgestelde opties. Een getagde naam zie je in het blauw en vet gedrukt. Iemand taggen in je bijdrage heeft 2 voordelen:
    • Je doet hen een plezier door hun zichtbaarheid in jouw netwerk te verhogen.
    • Je zorgt ervoor dat deze personen een melding krijgen, zodat ze kunnen reageren. Wanneer ze reageren, wordt het bereik van jouw bijdrage meteen verhoogd.
voorbeeld van ‘tags’ (in het blauw)
  • Gebruik hashtags in je bijdrage.
    Alle hashtags beginnen met een #-teken, gevolgd door een trefwoord of zinsdeel. Enkele voorbeelden van hashtags zijn: #Productivity, #Careers of #SocialEntrepreneurship. Het voordeel van hashtags is dat je bijdrage gedeeld wordt met personen met dezelfde interesses en dat ze bovendien terug te vinden zijn onder één ‘tag’. De zichtbaarheid van je bijdrage wordt ook groter omdat je een extra publiek bereikt. Gebruik maximaal 5 hashtags en plaats ze helemaal achteraan je tekst.
    TIP: Volg zelf enkele hashtags die interessant zijn voor jouw functie. Bijvoorbeeld: de hashtag ‘solliciteren’ tijdens je periode van werkloosheid. Zo zal je adviezen rond het thema ‘solliciteren’ op je news feed zien.
  • Post regelmatig maar vergeet niet: kwaliteit gaat boven kwantiteit! De richtlijn is om 1 post per 18 uur te plaatsen. Ideaal is het op 2x per week op dinsdag en donderdag tussen 8u en 11u een bijdrage te delen.
  • Post met een natuurlijk ritme.  Als je elke dag op exact hetzelfde moment post dan wordt dit afgestraft door LinkedIn. Het platform denkt dan namelijk dat een robot je posts online zet. Varieer dus je tijdstippen.
  • Snelle content creatie-tip: kies een focus per week of maand. Schrijf gedurende een week of maand enkele artikels over een bepaald focusonderwerp. Zo kan je dieper ingaan op een thema. Een foto, een korte tip, een vraag aan je netwerk, een video: deze kunnen allemaal op eenzelfde thema focussen.

Wil je je hier nog verder in verdiepen? Neem dan een kijkje op de pagina ‘LinkedIn for creators’: https://www.linkedin.com/showcase/li4c/ Hier vind je nog veel meer tips en inzichten!

Nu is het aan jou!

OPDRACHT: maak een bijdrage die past binnen jouw content strategie. Deel je uitgewerkt idee (tekst, hashtags, tags, afbeelding,..) met een mede-cursist of de docent.