Hoe meer tijd je aan je account op LinkedIn besteedt, hoe meer voordeel je er als werkzoekende uit kan halen. De keuze is aan jou of je gaat voor een passieve of een actieve strategie.
Algoritmes, ken je deze term nog uit de wiskundelessen? Tegenwoordig worden ze ook veel aangehaald in verband met sociale media. Ieder sociaal medium heeft immers zijn eigen ‘algoritme’. Op sociale media verschijnt continu zoveel nieuwe input van de gebruikers, dat een wiskundig algoritme bepaalt welke personen en welke informatie worden getoond aan het netwerk van gebruikers, en in welke volgorde. Ga er dus maar zeker niet van uit dat elke bijdrage die je plaatst voor iedereen zichtbaar is of dat je profiel zomaar zichtbaar is. Heel veel info verdwijnt in de massa. Fervente gebruikers van sociale media proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de ‘eisen’ van het algoritme om ervoor te zorgen dat hun inhoud zichtbaar is voor hun netwerk.
Enkele eenvoudige voorbeelden voor LinkedIn zijn:
Nieuwe inhoud wordt beloond.
Zelf een artikel op de LinkedIn-blog schrijven wordt beloond.
Hoe sneller en hoe meer mensen een reactie plaatsen onder je bijdrage, hoe meer mensen je bijdrage te zien krijgen.
Het gebruiken van ‘polls’ werkt erg goed.
Een link naar een andere website in een bijdrage wordt afgestraft, omdat je mensen dan wegleidt van LinkedIn.
Hoe meer mensen naar je profiel gaan kijken, hoe meer je bijdragen worden getoond op het nieuwsoverzicht (LinkedIn merkt dan dat je een profiel hebt dat veel gebruikers interessant vinden).
‘Dwell time’ wordt meegeteld: hoe langer iemand naar je bijdrage kijkt (hoe langer je iemands aandacht dus kan vasthouden) telt mee. Maak dus bijvoorbeeld gebruik van informatie in de vorm van slides: doordat mensen moeten ‘doorbladeren’ blijven ze langer bij je post hangen.
Ben je klaar om zelf actief te gaan posten? Ga dan naar je profielpagina en zet de ‘creator modus‘ aan. Dit vind je bovenaan op je pagina, in het onderdeel met de titel ‘resources’ of ‘hulpbronnen’. Een vereiste hiervoor is wel dat je meer dan 150 volgers of connecties hebt. Kies hierna 5 thema’s waarbinnen je wilt gaan delen en je bent klaar! Het voordeel? Je kan live gaan op LinkedIn, je kan nieuwsbrieven schrijven en je kan bijleren uit je persoonlijke statistieken.
Maar wat is nu ‘passief aanwezig zijn op LinkedIn’ en wat is dan ‘actief op LinkedIn’? Klik hieronder op de ‘quiz’ knop om dit te ontdekken!
Time limit: 0
Quiz Summary
0 of 1 Vragen completed
Questions:
Information
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Results
Quiz complete. Results are being recorded.
Results
0 of 1 Vragen answered correctly
Time has elapsed
Categories
Not categorized0%
Passief aanwezig zijn op LinkedIn is al enorm goed om je kansen op een job te verhogen. Je zorgt er zo namelijk voor dat je vindbaar bent in de grootste professionele databank in de wereld. Actief aanwezig zijn op LinkedIn houdt in dat je regelmatig met je netwerk in interactie gaat. Het is veel minder statisch dan enkel ‘aanwezig’ zijn en niets meer.
Passieve strategie
Aanmaken van eenaantrekkelijk profiel op LinkedIn: headline, teaser, foto, samenvatting,…
Word lidvan de groepen die voor u interessant zijn. Bijvoorbeeld: een groep van recruiters, een groep met trends van je sector,..
Neem een premium account en geniet van de extra features die interessant zijn voor werkzoekenden. Bijvoorbeeld: je kansen zien ten opzichte van andere sollicitanten en gratis e-learnings volgen om je vaardigheden aan te scherpen.
Maak jezelf zichtbaar als sollicitant. Zet de button ‘open voor carrière kansen’ aan en voeg de banner ‘open to work’ toe aan je profielfoto.
Maak vacaturemeldingen aan.
Neem deel aan het platform voor carrièreadvies. Vul je gegevens in en wacht af.
Actieve strategie
“Like”, “Share” of “Comment” op de “Status Updates” van anderen. Wanneer je dit doet zorg je ervoor dat het bereik van de bijdrage sterk stijgt omdat ook heel jouw netwerk deze bijdrage nu kan zijn. Je doet de auteur er dus een plezier mee.
Reageer op meldingen. Reageer wanneer je een melding krijgt dat iemand een comment plaatste bij je bijdrage. Reageer terug met een ‘like’ of een ‘comment’.
Stuur connectieverzoeken uit en vergroot zo je netwerk. Vergeet geen persoonlijk bericht te versturen bij je connectieverzoeken.
Gebruik de vacaturepagina: zoek vacatures, sla ze op en klik op ‘eenvoudig solliciteren’
Deel interessante content (bijdragen): bijvoorbeeld informatie van een externe website met je netwerk, een groep of in een groepsgesprek.
Schrijf zelf een artikel op LinkedIn
Vraag naar aanbevelingen (“Recommendations”). Spreek eerst over een aanbeveling (telefonisch of in een persoonlijk gesprek) voor je de uitnodiging via LinkedIn stuurt. Vraag daarnaast naar een specifieke en concrete aanbeveling. Zorg voor variatie in aanbevelingen, bijvoorbeeld van: collega’s, medestudenten, een manager, een recruiter,…
Wees actief in groepen. Start zelf discussies in een groep en reageer op wat anderen schrijven
1
Current
Review
Answered
Correct
Incorrect
Vraag 1 of 1
1. Question
Versleep de uitspraken naar de juiste vakken. Welke acties maken deel uit van ‘passief aanwezig zijn op LinkedIn’ en welke acties van ‘actief aanwezig zijn op LinkedIn’?
Sort elements
aanmaken van een aantrekkelijk profiel
lid worden van een groep
een premium account nemen met extra functionaliteiten
de 'open to work' banner bij je profielfoto zetten
Een vacature melding aanmaken
Aangeven dat je carrière advies wilt via de specifieke knop hiervoor
een post van iemand uit je netwerk 'liken'
Een reactie zetten onder de post van iemand uit je netwerk
Je kijkt je meldingen na en je reageert op de meldingen die je krijgt met een felicitatie, een opmerking,…
Je stuurt een connectie verzoek uit
Je scrolt tussen vacatures en je solliciteert
Je deelt een interessant artikel met je netwerk.
Je schrijft 5 tips uit die je netwerk kan helpen in het uitvoeren van hun vak.