KENNISMAKING MET HET PLATFORM LINKEDIN
(INTRO OP DE CURSUS)
Je professionele profielpagina
Netwerken en solliciteren op LinkedIn
Je zichtbaarheid op LinkedIn verbeteren
(AFSLUITER)

Actief versus passief op LinkedIn

Hoe meer tijd je aan je account op LinkedIn besteedt, hoe meer voordeel je er als werkzoekende uit kan halen. De keuze is aan jou of je gaat voor een passieve of een actieve strategie.

Hoe actiever, hoe zichtbaarder op LinkedIn

Algoritmes, ken je deze term nog uit de wiskundelessen? Tegenwoordig worden ze ook veel aangehaald in verband met sociale media. Ieder sociaal medium heeft immers zijn eigen ‘algoritme’. Op sociale media verschijnt continu zoveel nieuwe input van de gebruikers, dat een wiskundig algoritme bepaalt welke personen en welke informatie worden getoond aan het netwerk van gebruikers, en in welke volgorde. Ga er dus maar zeker niet van uit dat elke bijdrage die je plaatst voor iedereen zichtbaar is of dat je profiel zomaar zichtbaar is. Heel veel info verdwijnt in de massa. Fervente gebruikers van sociale media proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de ‘eisen’ van het algoritme om ervoor te zorgen dat hun inhoud zichtbaar is voor hun netwerk.

Enkele eenvoudige voorbeelden voor LinkedIn zijn:

  • Nieuwe inhoud wordt beloond.
  • Zelf een artikel op de LinkedIn-blog schrijven wordt beloond.
  • Hoe sneller en hoe meer mensen een reactie plaatsen onder je bijdrage, hoe meer mensen je bijdrage te zien krijgen.
  • Het gebruiken van ‘polls’ werkt erg goed.
  • Een link naar een andere website in een bijdrage wordt afgestraft, omdat je mensen dan wegleidt van LinkedIn.
  • Hoe meer mensen naar je profiel gaan kijken, hoe meer je bijdragen worden getoond op het nieuwsoverzicht (LinkedIn merkt dan dat je een profiel hebt dat veel gebruikers interessant vinden).
  • ‘Dwell time’ wordt meegeteld: hoe langer iemand naar je bijdrage kijkt (hoe langer je iemands aandacht dus kan vasthouden) telt mee. Maak dus bijvoorbeeld gebruik van informatie in de vorm van slides: doordat mensen moeten ‘doorbladeren’ blijven ze langer bij je post hangen.

Ben je klaar om zelf actief te gaan posten? Ga dan naar je profielpagina en zet de ‘creator modus‘ aan. Dit vind je bovenaan op je pagina, in het onderdeel met de titel ‘resources’ of ‘hulpbronnen’. Een vereiste hiervoor is wel dat je meer dan 150 volgers of connecties hebt. Kies hierna 5 thema’s waarbinnen je wilt gaan delen en je bent klaar! Het voordeel? Je kan live gaan op LinkedIn, je kan nieuwsbrieven schrijven en je kan bijleren uit je persoonlijke statistieken.

Maar wat is nu ‘passief aanwezig zijn op LinkedIn’ en wat is dan ‘actief op LinkedIn’?
Klik hieronder op de ‘quiz’ knop om dit te ontdekken!