KENNISMAKING MET HET PLATFORM LINKEDIN
(INTRO OP DE CURSUS)
Je professionele profielpagina
Netwerken en solliciteren op LinkedIn
Je zichtbaarheid op LinkedIn verbeteren
(AFSLUITER)

Soorten van bijdragen

NATIVE CONTENT

Je kan zelf een bijdrage creëren op LinkedIn. Dit wordt ‘native content’ genoemd. Dit is content die uniek en nieuw is. LinkedIn beloont native content door je zichtbaarheid in je netwerk te vergroten.

Mogelijkheden binnen ‘native content’ zijn:

Een bijdrage schrijven.

Een tekst schrijven. Hier bestaat het onderscheid tussen een short-form post (enkele zinnen tot 1 alinea) en een long-form post (2-3 alinea’s).

Je kan ook bepaalde visuele aspecten toevoegen zoals:

  • Een foto of afbeelding .
  • Een video.
  • Een document.

Hieronder zie je een voorbeeld van native content als sollicitant:

Andere vormen van bijdragen die je kan kiezen zijn:

  • Een erkenning aan iemand geven. Je doet die persoon er veel plezier mee. Je kan een erkenning schrijven door naar het profiel te gaan van deze connectie: druk op ‘meer’, hierna op ‘geef erkenning’ en schrijf er een persoonlijk bericht bij de erkenning.
  • Een opiniepoll lanceren.
  • Een expert zoeken.
  • Een gelegenheid vieren.
  • Iemand aanbevelen aan je netwerk (een profiel delen).

Zelf een artikel schrijven op LinkedIn

Bij het schrijven van een eigen artikel word je naar een afzonderlijke publicatieruimte gestuurd waar je het artikel kan schrijven en publiceren. Dit is een soort plek op LinkedIn waar je kan ‘bloggen’. Het is een functie voor gevorderden. Het voordeel is dat je jezelf in de kijker zet als expert binnen je vakgebied.

Tips voor het schrijven van een goed artikel:

  • Schrijf gedetailleerd, zo bied je een hoge kwaliteit aan informatie.
  • Maak het concreet: geef specifieke voorbeelden in je artikel.
  • Voeg screenshots of foto’s toe.
  • Voeg persoonlijke anekdotes toe.
  • Kies een pakkende titel.

Tips bij het delen van je eigen artikel:

  • Vraag vrienden via sms of mail om snel na het posten te reageren op je bijdrage zodat de zichtbaarheid van je bijdrage snel omhoog gaat.
  • Licht in je begeleidende intro een tipje van de sluier op. Als je bijvoorbeeld tips geeft in je artikel kan je al 2 tips weergeven. Voor de andere 5 tips verwijs je naar je artikel.

NIET-NATIVE CONTENT

Naast zelf een bijdrage creëren kan je ook een bijdrage delen of content van buiten LinkedIn delen. Dit is ‘niet-native content’. Bijvoorbeeld:

  • Je ziet een interessant artikel op een nieuwswebsite en je kopieert en plakt deze link in een bijdrage.
  • Je ziet een interessante bijdrage van iemand in je netwerk en je klikt op de ‘share’ knop. Zo deel je deze bijdrage met jouw netwerk.
  • Je deelt een video via een YouTube link.
  • Je deelt een LinkedIn-artikel, geschreven door iemand anders, door ernaar te linken in je eigen bijdrage.