DigTools_Hoe bouw je een digitaal leertraject op?

Synchroon VS Asynchroon:
Wat is het verschil? Enige ideeën?


HILL (High Impact Learning that Lasts):
Het is een methodiek om een opleiding te creëren met een sterke impact.
Dit is opgebouwd uit 7 bouwstenen:

Hier even een korte uitleg over deze bouwstenen:

  • Learner agency: De cursist is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leertraject.
  • Collaborating & coaching: Leren in teams (groepen) en continue coaching (permanent aanwezige trainer)
  • Hybrid learning: Een goede mix maken tussen online en face-to-face leren.
  • Action & knowledge sharing: Onderzoeken, produceren, discussie voeren, oefenen tijdens het leerproces. Voor actie en kennisuitwisseling zorgen.
  • Urgency: Behoefte creëren voor de te leren leerstof te gebruiken (vb: toepassen in een echte casus of project).
  • Assesment as learning: Beoordeling tijdens het leerproces, intrinsieke motivatie triggeren. Geen klassieke toets aan het einde van de leerstof als enig middel voor beoordeling.
  • Flexibility: Formeel en informeel leren; Spontaan leren (informeel) werkt motiverend.

Als je meer informatie wenst over HILL, kun je de volgende playlist bekijken (optioneel):

Asynchroon les geven:

Vanuit het standpunt van de cursist is dit heel voordelig, omdat men op eigen tempo doorheen de leerstof kan gaan en op de manier waarop men het beste deze leerstof opneemt.

Vanuit het standpunt van de trainer (niet meer docent) of coach kun je bijvoorbeeld instructie video’s op voorhand maken. En tijdens de live lesmomenten kan je dan actief het leerproces stimuleren in plaats van leerstof passief voor te dragen.

Een digitaal leertraject opbouwen:

Een methode om een digitaal leertraject op te bouwen is om een leerboom op te stellen.

De leerboom is een grafische voorstelling van het hele leertraject.

Aan de hand van een leerboom blijft je cursus op het juiste spoor en gaat het zicht op de einddoelen niet verloren. Hiermee kun je les per les ontwerpen om zo tot een mooi geheel te komen.