DigTools_Leerstijlen van Kolb

Verschillende leerstijlen:

  1. De Doener

De Doener leert uit concrete ervaringen. Hij experimenteert en ziet wat de gevolgen zijn van de keuzes die hij hierbij maakt.

Vb: wanneer de doener “ruzie maakt met zijn zus” dan wordt hij in de hoek gezet, wanneer de doener “braaf speelt met zijn zus” dan krijgt hij een snoepje. Hij leert uit deze ervaringen dat hij braaf moet spelen met zijn zus… tenminste wanneer de volwassenen kijken…

Voorkeur scenarios voor de Doener zijn scenarios waarin je kan oefenen met vallen en opstaan. Opdrachten maken en zaken uitvoeren om nieuwe ervaringen te bekomen waaruit hij kan leren.

De valkuilen van een Doener zijn ongeduldigheid (“ik wil experimenteren!”) en drukte of afwezigheid. Ze kunnen veel fantasie en creativiteit hebben.

2. Dromer

De Dromer leert door observatie en reflectie: nadenken over iets dat ze passief waarnemen. Wat vergelijkbaar met een filosofische mindset.

Vb: een appel valt van de boom, waarom zou dat zijn?

Voorkeur scenarios van de dromer zijn zaken waarbij iets plaatsvindt dat ze van meerdere invalshoeken kunnen bestuderen en ontleden. Ze nemen verschillende perspectieven in en hebben een groot voorstellingsvermogen en een brede interesse. De Dromer is creatief en geinteresseerd in mensen.

Valkuilen van de Dromer zijn dat ze weinig actie ondernemen (meer denken dan doen).

3. De Denker

De Denker leert door theorie te verkennen en zaken te connecteren en verklaren. Ze proberen om connecties te maken met andere ervaringen en acties die een gelijkaardig (of samenhorend) resultaat opleveren. Zijn voorkeur is voor scenarios waarin observaties vertaald kunnen worden naar een theoretisch framework dat voorspellingen kan maken. De Denker verbind verschillende waarnemingen, concepten en theorieën in één overkoepelend geheel.

Zijn valkuil is dat hij minder gericht is op mensen en praktische toepassingen. Hij heeft voornamelijk een passie voor het nadenken en verklaren / logica ontdekken in de wereld rondom zich.

4. De Beslisser

De Beslisser leert door actieve experimentatie waarin hij kan nagaan of een verwachte uitkomst ook daadwerkelijk plaats vindt. Zijn voorkeur ligt bij scenarios waarin theorieën getoetst kunnen worden om hypotheses te testen die uit de theorie zijn opgesteld. Ze starten graag vanuit duidelijk geformuleerde regels waarvan ze kunnen nagaan of deze wel in elke context opgaan. Ze lossen graag problemen op en passen ideeen toe. Ze nemen ook graag beslissingen. Wanneer er slechts één antwoord goed is scoren ze beter.

De valkuilen van Beslissers zijn terughoudendheid in emoties en een pragmatische mindset.