Structureer jouw zoektocht naar werk

Wanneer je een bepaald jobdoel hebt vooropgesteld, moet de eigenlijke zoektocht naar een job nog beginnen. Ieder heeft een bepaalde strategie om het proces van jobdoel tot een job aan te pakken. Een standaard sollicitatiestrategie zou je kunnen omschrijven als het zoeken naar een openstaande vacature en vervolgens jouw CV (en motivatiebrief) aan de werkgever in kwestie te bezorgen in de hoop dat deze jou uitnodigt voor een sollicitatiegesprek.

In de praktijk bestaat er echter geen blauwdruk voor een ideale sollicitatiestrategie. In deze les is de centrale vraag hoe je jouw zoektocht naar werk momenteel aanpakt én zou kunnen aanpakken in de toekomst. Een succesvolle sollicitatiestrategie is afhankelijk van een veelheid aan parameters zoals het jobdoel, de sector, jouw persoonlijkheid, de economische context, technische mogelijkheden, jouw netwerk, gebruikte sollicitatiekanalen, jouw motivatie,…

Een logische eerste vraag is hier: hoe pak jij jouw zoektocht naar werk momenteel aan? Wat werkt (voor mij)? Wat moet op de schop? Wat kan ik in de toekomst anders doen?

Hoe ga je gestructureerd op zoek naar een nieuwe job?

Het kan een enorm project lijken om op een geordende manier op zoek te gaan naar jobs, maar met de juiste aanpak en tools kun je effectief en efficiënt te werk gaan.

Opdracht 1 – zie trainingsbundel: Bekijk volgde video. In deze video komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Met welke tools je op de hoogte blijft van nieuwe loopbaanmogelijkheden op het moment dat deze worden gepubliceerd
  • Hoe je de reikwijdte van je zoekopdracht kunt vergroten door zowel online als offline te netwerken
  • Standaard beheermethoden om het zoekproces van begin tot eind bij te houden

(*bron: Google Digitaal atelier – https://learndigital.withgoogle.com/digitaalatelier/course/prepare-for-new-job/lesson/177#!#%2F )