Personal branding

‘Personal branding’ is een term die je als professional uitdaagt om na te denken over wat je onderscheidt van anderen, wat je uniek maakt en wat de redenen zijn waarom opdrachtgevers (zoals werkgevers) jou voor kunnen vragen. Er zijn voor- en tegenstanders van personal branding. Net zoals bij alles in het leven zijn er ook voor- en nadelen aan verbonden en een aantal do’s en dont’s waarmee je best rekening houdt bij het ontwikkelen van je persoonlijk merk.

Hierbij alvast een korte introductie op de term “personal branding” en het belang daarvan voor jouw verhaal.

Door je persoonlijk merk te ontwikkelen:

Als voorbeeld van personal branding, kan je bijvoorbeeld denken aan Jeroen Meus, de bekende Vlaamse kok. Bekijk de intro van de video.

Wat is zijn merk? Hoe toont hij zichzelf? Wat maakt hem populair?

Een aantal kernwoorden in de ‘branding’ van Jeroen Meus zijn: verbinding/connecteren, spontaniteit, authenticiteit… Dit zie je terugkomen in de manier waarop hij het publiek aanspreekt, de manier waarop hij zich kleedt, waarop hij op televisie komt… Dit is een voorbeeld van (succesvolle) personal branding.

Je merk of de manier waarop je jezelf presenteert is belangrijk voor de manier waarop mensen naar je kijken en de verwachtingen die je creëert.