Introductie op Golden Circle

De kracht van het waarom

Wat als… Wat als wij morgen zouden kunnen wakker worden in een wereld waarin de grote meerderheid van de mensen zich geïnspireerd, veilig en vervuld voelen op het einde van de dag.

Een wereld waarin we ons voldaan voelen en het gevoel hebben dat wat we doen zinvol is, dat onze tijd en energie die we steken in de dingen die we doen nuttig is en een impact heeft. Hoe fantastisch zou dat zijn?

We geven het beste van onszelf omdat we geloven dat dit mogelijk is, voor iedereen want voldoening is tenslotte een recht en geen privilege.

De gouden cirkel is een idee en een tool voor zij die zich geïnspireerd willen voelen en zij die andere willen inspireren. Ontdekt door Simon Sinek in 2006 en gepopulariseerd door zijn TED Talk en boek “begin met het waarom”

De ideëen die voortkomen uit dit model zijn niet nieuw. Simon Sinek heeft geen patent op het idee van voldoening en een missie hebben in het leven. In feite is dit idee al zo oud als de mens zelf. Waar hij wel in is geslaagd is om dit idee in een gebruiksvriendelijk model te vertalen, die heel gemakkelijk toepasbaar is op de praktijk. Laat ons even het model kort exploreren

bekijk hier alvast de TED talk waarin Simon Sinek de gouden cirkel kort uitlegt:

Je vraagt je misschien af hoe dit van toepassing kan zijn op jezelf als werkzoekende? Want de talk van Simon Sinek is sterk gericht op bedrijven. Je kan ook een individuele/persoonlijke invulling geven aan de Golden Circle. Heel veel werkzoekenden kunnen bijvoorbeeld zeggen wat ze willen doen: “Ik wil als administrief bediende aan de slag, Ik wil als grafisch ontwerper aan de slag,…” Hoe ze deze job willen uitoefenen is al wat moeilijker, maar doenbaar. “Ik vind contact met collega’s belangrijk, ik wil zelfstandig kunnen werken, ..” 

Hun persoonlijke ‘why’, hun persoonlijke waarden en normen, hun innerlijk kompas is veel moeilijker te expliciteren en het is nog moeilijker om hier woorden aan te geven die duidelijk zijn om naar anderen toe uit te leggen. 

Je persoonlijke ‘why’ is echter van onschatbare waarde om onderscheidend te zijn op de arbeidsmarkt. Je kan op dit vlak je persoonlijke ‘why’ bekijken als een soort van innerlijke kompas, een onderliggende missie/visie die jouw richting geeft. En zoals een kompas automatisch aangetrokken wordt tot het Noorden zo is jouw persoonlijke ‘why’ een missie/visie waar je natuurlijk naar graviteert.