SEO Workshop: SERP gegevens

In zoekresultaten zien we typisch de URL, de (SEO)titel en de beschrijving van de webpagina.

Het is dus zeer belangrijk om deze drie zaken goed te presenteren.

Titel van de pagina

De titel staat in het HTML title-tag. Deze staat bij de SERP en als titel op het tabblad van de browser.

<title> Mijn Unieke Titel </title>

Het geeft een eerste indruk en kan bezoekers lokken naar de website.

Elke pagina heeft een unieke titel van aanbevolen maximaal 70 tekens. Algemeen willen we kort en krachtig zijn.

Vaak bevat de titel en beschrijving al enkele belangrijke kernwoorden maar we gaan deze er enkel in plaatsen als dit passend is (geen keyword stuffing).

Beschrijving van de pagina

<meta name="description" content="de beschrijving van mijn webpagina">

De beschrijving komt in de SERP onder de titel te staan. Best is deze tussen 150-300 tekens en relevant voor de pagina en biedt deze een korte samenvatting van de pagina.

Vroeger was de beschrijving een belangrijker parameter om hoog te ranken in de SERP’s. Dit is intussen achterhaald omwille van Black Hat SEO. Maar het blijft wel een belangrijke parameter vanuit marketing perspectief.

Maak dit dus aangenaam lezend voor de gebruiker (verleid de gebruiker om je pagina te bezoeken!). Bemerk dat woorden uit de zoekopdracht die terugkomen in je beschrijving in het vet worden aangeduid — gebruik hier dus ook belangrijke kernwoorden van je pagina.

Een tip! Gebruik in je titel je kernwoord en probeer die vooraan te zetten.

URLs

De URL van je webpagina komt ook tevoorschijn binnen de SERP. Deze helpt om duidelijk te maken waarover de pagina gaat.

Een leesbare en kortere URL wordt vaak verkozen (hoger CTR). Lange URLs worden ook automatisch ingekort met … waardoor deze leesbaarheid verliezen. Ook voor deze reden vermijden we best een al te diepe mappenstructuur (maximaal 3 folders diep). De belangrijkste content zit immers dichtst bij de root directory van de website.

Aangezien de URL mee in de SERP verschijnt is opnieuw het gebruik van keywords interessant voor marketing doeleinden.

Vergelijk deze twee URLs: welke zou jij als gebruiker verkiezen?

  • Optie A: www.mijnrecepten.be/recept=647833
  • Optie B: www.mijnrecepten.be/recept=chocolade-cake

In WordPress kan je dit simpelweg veranderen bij instellingen. Standaard staat deze niet optimaal.

SERP simuleren

Je kan de SERP checken voor je website live staat (of geindexeerd is) via een simulatie programma zoals de serp generator van sistrix. Hierdoor weet je hoe deze in de SERP zal ogen en kan je dit eventueel verfijnen.