Er bestaan twee soorten marketing.
Bij Outbound Marketing gaan we zo breed en zichtbaar mogelijk de boodschap overbrengen.
Vb: radio en tv reclame, advertenties, …
Bij Inbound Marketing gaan we mensen proberen overtuigen met relevante content en vanuit een bestaande interesse van de klant (we willen de klant niet “lastigvallen”). Door middel van kleine duwtjes proberen we de klant in de juiste richting te sturen, namelijk kopen.
Outbound | Inbound |
Via massacommunicatie proberen we cold leads te bereiken en mensen te benaderen tot ze een aankoop of aanvraag doen | We proberen de bezoeker via de juiste content op het juiste moment te verleiden tot een aankoop of aanvraag |
Mensen lastigvallen en mogelijks frustreren | Niet als storend aanzien worden |
Vb: programma’s onderbreken voor ongewenste reclameboodschappen, dit kan een negatieve houding creeren t.a.v. je product | Vb: de gebruiker leest een artikel en klikt verder tot deze op een “koop hier” pagina terecht komt |
SEO is een onderdeel van Inbound Marketing.
Mensen kunnen de reclame irritant vinden en hierdoor besluiten om nooit klant te willen worden bij dat bedrijf. Je wil mensen niet frustreren met je product.
We willen mensen niet afschrikken (niet te snel “koop nu” adverteren). We verleiden bezoekers naar een volgende fase om ze gradueel warm te maken voor ons concept. Hiervoor gebruiken we informatie via teksten en CTA’s (Call To Action), zoals bijvoorbeeld een link waarlangs men de ervaring kan lezen van een tevreden klant die ons product heeft uitgeprobeerd.
We gebruiken een goede SEO om vindbaar te zijn en bezoekers te trekken.
Nadien werken we met verfijnde marketing om de bezoekers te verleiden tot aankoop.