SEO Workshop: Interessant voor Marketing

Bepaalde resources kunnen handig zijn voor onze marketing doeleinden.

  1. Zoekwoordenonderzoek laat ons toe om beter in te schatten wat men zoekt i.v.m. bepaalde kernwoorden. Hierdoor kunnen we onze blogberichten, titels en inhoud uitbouwen op een manier die hierop inspeelt. Ook synoniemen kunnen relevant zijn (vb: webshop die naast kruiwagen ook “bakwagen” herkend).

Google suggest kan hierbij al een hulp zijn.

Google Ads (maar je hebt een account nodig bij Google Ads)

Keywordtool werkt ook goed voor keywords.

Via answerthepublic kunnen we een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

We kunnen een webpagina uitbouwen als “vraag antwoord” format om in te spelen op de zaken die terugkomen uit een dergelijk onderzoek. Als we dit als Featured Snippet kunnen verkrijgen kan dit een enorme impact geven.

2. Trefwoorden bekijken en vergelijken is mogelijk via google trends. We kunnen dit doen over de tijd heen en overheen regio’s.

We weten welke zoektermen populairder zijn en spelen hier efficienter op in.

3. Google Search Console is ook zeer handig.

Hierlangs kunnen we bijvoorbeeld indexering aanvragen van onze website (mits we verifiëren dat we rechten hebben op de site) en zaken opvolgen zoals welke toestellen en browsers gebruikt worden. We kunnen tevens bekijken hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn en hoeveel URL’s geldig (of verlopen) zijn om dit eventueel te verbeteren. We kunnen zien welke pagina’s het populairst zijn en welke zoekopdrachten ervoor gezorgd hebben dat mensen op de pagina kwamen.

Google Search console: https://search.google.com/search-console/welcome

4. En als we een bedrijf hebben kunnen we dit via Google Mijn Bedrijf registreren voor zoekresultaten en google maps weergave. We worden zichtbaarder als bedrijf (wel confirmatie nodig via een code die per brief naar het opgegeven adres wordt verstuurd). Hierdoor kunnen gegevens zoals adres, openingsuren, telefoonnummer en foto worden toegevoegd om onze zichtbaarheid te verhogen.

Google mijn bedrijf: https://www.google.com/business/

Dit geeft een duidelijke meerwaarde in de SERPs.

Ook op Google Maps ogen we een stuk professioneler.

Opdracht

Als CEO zou ik graag hebben dat jullie ook een zoekwoordenonderzoek uitvoeren zodat onze teksten en titels geoptimaliseerd worden voor SEO doeleinden. Jullie mogen dit nu in team uitvoeren.

Zoek populaire trefwoorden met ‘Google suggest’, ‘keywordtool’ en vergelijk ze eventueel met ‘Google trends’ welke het meest populair zijn.

Zoek populaire vragen via ‘Answer the public’ omtrent onze diensten en producten waar je eventueel titels mee kan maken voor op de website en/of contentmarketing mee kan maken (vb voor blogposts of sociale media berichten).