SEO Workshop: presentatie en correct gebruik

Presentatie van de website is belangrijk. De gebruiker moet makkelijk terugvinden wat hij nodig heeft en teksten moeten aangenaam leesbaar zijn (contrasten, witruimte, tekst font en grootte, …).

We zorgen voor een leesbare tekst, overzichtelijke weergave met bulletpoints, afbeeldingen en filmpjes, extra opmaak om woorden in de verf te zetten etc.

En ik kan het niet genoeg benadrukken deel je teksten op in kleinere stukken. Mensen haken snel af bij lange teksten. -> Bounce rate

Gebruik je keywoord in de eerste 150 woorden en gebruik die ook in de H1, H2, H3 wanneer dit kan. Let op voor keyword stuffing natuurlijk. Gebruik synoniemen ook om stuffing te vermijden.

Schrijf een minimum van 350 woorden voor je pagina en mik op een “keyword density” van 1 tot 1.5%. Probeer zoveel mogelijk uniek content te maken. Ga er ook diep op in en toon je expertise.

Gebruik ook vraagzinnen in je titels. Titels met een vraag in hebben een CTR die 14% hoger is dan een titel zonder vraag.

Aan te raden is ook om 1 dienst of 1 product per pagina te nemen. Zo kan je beter optimaliseren voor SEO en dit is gemakkelijker te indexeren door Google.

Indien mogelijk gebruik ook multimedia in je pagina: afbeeldingen, grafieken, infographics en videos (youtube -> 2de grootste zoekmachine).

Maak ook duidelijk waar hyperlinks naartoe leiden. Gebruik keywoorden voor je links (bijvoorbeeld naar een dienst op een andere pagina -> interne links) en voorzie extra attributen zoals alt-tekst voor screenreaders en ondertiteling bij filmpjes voor slechthorenden. Het internet wil zo inclusief mogelijk zijn en dus wil de zoekmachine voor alle gebruikers een optimale ervaring aanbieden.

Voor URLs is de presentatie ook belangrijk. Deze zijn best visueel herkenbaar als link (blauw en onderlijnd) en krijgen een korte, duidelijke, relevante link-tekst.

Voor blogs: Als gebruikers zelf commentaren kunnen schrijven met een link hierin dan wil je rel=”nofollow” toevoegen om je reputatie te beschermen. Wie weet waar deze links heen leiden!

We schrijven URLs consistent in kleine letters en geven hen een hiërarchie en afbreekbaarheid. Elk deel na een slash ‘/’ kunnen we weghalen om één map hoger in de hiërarchie te gaan. Dit is leesbaar en gebruiksvriendelijker. Ook vermijden we spaties in URLs (worden vertaald naar “%20”) en willen we de URL aftoetsen tegen een zoekwoordenonderzoek om beter te ranken en verleidelijker te zijn om uit de SERP’s gekozen te worden.

Mobile First

Ook zeer belangrijk is een Mobile First aanpak. De website moet tegenwoordig niet enkel op een laptop mooi weergegeven worden maar ook op een tablet of smartphone. We bieden voor verschillende schermgroottes een aparte weergave aan zodat dit voor elke gebruiker geoptimaliseerd is. Het internet wil zo inclusief mogelijk zijn.

Het viewport meta tag is in deze context belangrijk.

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">

W3Schools biedt een duidelijke illustratie hoe een webpagina met versus zonder dit meta-tag eruit ziet op een smartphone.

De viewport is de zichtbare regio van de webpagina en hangt af van het toestel. Vroeger was dit een vaste grootte en waren pagina’s statisch opgesteld voor laptops waardoor de browser op kleine toestellen uitzoomde om alles weer te geven.

Met het viewport tag gaan we dit gedrag tegen gaan voor een aangename weergave aan te bieden.

Voor presentatie is ook correct gebruik van structuur tags belangrijk. We gebruiken titeltjes (headings H1- H6) om content te introduceren en structuur aan te bieden. Voor langere teksten gebruiken we paragrafen. De opmaak gebeurd via CSS en speelt niet mee in de keuze van onze tags. Verder gebruiken we semantische tags (nav, section, article, footer, …) om meer informatie aan de zoekmachine te geven over de concrete opbouw van onze pagina: dit is een navigatie, dit is een artikeltje dat op zichzelf staat, dit is iets extra dat optioneel is, …

<article>Content die op zichzelf kan staan.
<aside>Zijbalk -> content die los van de pagina kan staan
<details>Bijkomende details die de gebruiker kan zien of verbergen
<figcaption>Onderwerp van het <figure> element
<figure>Illustraties, diagrammen, foto’s, code listings, etc.
<footer>Defines a footer for a document or section
<header>Specifies a header for a document or section
<main>Belangrijkste deel van de pagina
<section>Sectie in een pagina -> balk
<nav>Navigatie

Als je niet weet welke semantische tag te gebruiken dan is html5bot een leuke tool