Bepaal je intentie -> wat wil je bereiken met je website of webshop?
Aan wie wil je verkopen? Bepaal je doelgroep. Maak buyer persona op
Zoek je kernwoorden en maak synoniemen
Maak teksten aan door middel van je kernwoorden (en synoniemen) en verzin vragen op je kernwoorden om die te gebruiken als faq en CTA (en schrijf voor mensen, niet voor Google)
Maak een structuur aan voor je website/webshop -> pagina’s (home, about, contact enz…)
Zorg dat je structuur logisch is opgesteld om via de CTA’s zo snel mogelijk tot je doel te geraken (Iedere tussenstap is een kans dat je een klant verliest)
Maak een structuur per pagina aan en doe dat netjes zoals in een boek, maak een nette volgorde met titels en paragrafen en zorg dat de titels elkaar opvolgen in semantische tag (H1, H2, H3 enz…)
Zoek passende foto’s, zorg dat die het juiste formaat zijn (verklein indien nodig) en zet een alt tag per foto
Koop of verhuis de domeinnaam
Maak een webruimte aan om op te werken
Maak een ssl-certificaat aan
Maak je website
Vraag feedback aan andere mensen over je website (duidelijke teksten, logisch opgebouwd, gebruiksvriendelijkheid)
Maak een robots.txt aan
Maak een sitemap aan
Gebruik SEO-tools
Test na het maken van je pagina met die tools hoe je scoort en pas indien nodig aan
Dien je sitemap in bij Google console
Koppel eventueel Google Analytics aan je website/webshop
Maak je bedrijf lokaal bekend via Google “mijn bedrijf”