Ontwikkel jouw persoonlijk merk

‘Personal branding’ is een term die je als professional uitdaagt om na te denken over wat je onderscheidt van anderen, wat je uniek maakt en wat de redenen zijn waarom opdrachtgevers (zoals werkgevers) jou kunnen vragen. Er zijn voor- en tegenstanders van personal branding. Er zijn voor- en nadelen aan verbonden en een aantal do’s en dont’s waarmee je best rekening houdt bij het ontwikkelen van je persoonlijk merk.

Hierbij alvast een korte introductie over de term “personal branding” en het belang daarvan voor jouw verhaal.

Door je persoonlijk merk te ontwikkelen:

Als voorbeeld van personal branding, kan je denken aan Jeroen Meus, de bekende Vlaamse kok. Bekijk de intro van de video.

Wat is zijn merk? Hoe toont hij zichzelf? Wat maakt hem populair?

Een aantal kernwoorden in de ‘branding’ van Jeroen Meus zijn: verbinding/connecteren, spontaniteit, authenticiteit… Dit zie je terugkomen in de manier waarop hij het publiek aanspreekt, hoe hij zich kleedt, hoe hij op televisie komt… Dit is een voorbeeld van (succesvolle) personal branding.

Jouw merk en de manier waarop je jezelf presenteert, is belangrijk voor de manier waarop mensen naar je kijken en de verwachtingen die je creëert.

Personal branding is een visie op werk, waarin je zelf de leiding neemt. Je ondergaat niet alles, maar je onderneemt. Daardoor krijg je controle over je situatie: je ziet jezelf als merk en wil jezelf op een unieke manier in de markt zetten.

Om jezelf op de markt te zetten als merk, ben je best niet te bescheiden. Wel is het belangrijk over jezelf te kunnen reflecteren en een grote motivatie te hebben om aan jouw personal branding te werken.

Lees hier alvast het artikel van Flanders DC dat zeer duidelijk omschrijft waarom personal branding belangrijk is en hoe je personal branding het beste aanpakt.

Ook dit artikel van redactie.nl biedt een aantal duidelijke inzichten, specifiek gericht op personal branding op de arbeidsmarkt.

  • Welke inzichten uit deze 2 artikels onthoud je alvast? Noteer er 2 of 3 voor jezelf.

In de volgende hoofdstukken gaan we inzoomen op een aantal tools die je kunnen helpen om je persoonlijk merk te gaan definiëren.