Introductie op Golden Circle

De kracht van het waarom

Wat als… Wat als wij morgen zouden wakker worden in een wereld waarin de grote meerderheid van de mensen zich geïnspireerd, veilig en vervuld voelt op het einde van de dag?

Een wereld waarin we ons voldaan voelen en het gevoel hebben dat wat we doen zinvol is, dat onze tijd en energie die we steken in de dingen nuttig zijn en een impact hebben. Hoe fantastisch zou dat zijn?

We geven het beste van onszelf, omdat we geloven dat dit mogelijk is. Voor iedereen, want voldoening is tenslotte een recht en geen privilege.

De gouden cirkel is een idee en een tool voor zij die geïnspireerd willen worden en zij die anderen willen inspireren. Dit werd uitgewerkt door Simon Sinek in 2006 en gepopulariseerd door zijn TED Talk en boek “Begin met het waarom”

De ideëen die voortkomen uit dit model zijn niet nieuw. Simon Sinek heeft geen patent op het idee van voldoening en een missie in het leven. In feite is dit idee al zo oud als de mens zelf. Waar hij wel in is geslaagd, is om dit idee in een gebruiksvriendelijk model te vertalen, dat heel gemakkelijk toepasbaar is op de praktijk. Laat ons even het model kort verkennen.

Bekijk hier alvast de TED Talk waarin Simon Sinek de gouden cirkel kort uitlegt.

Je vraagt je misschien af hoe dit van toepassing kan zijn op jezelf als werkzoekende. De talk van Simon Sinek is immers sterk gericht op bedrijven. Je kan echter ook een individuele/persoonlijke invulling geven aan de Golden Circle. Heel veel werkzoekenden kunnen bijvoorbeeld zeggen wat ze willen doen: “Ik wil als administrief bediende aan de slag, Ik wil als grafisch ontwerper aan de slag,…”. Hoe ze deze job willen uitoefenen is echter wat moeilijker, maar doenbaar: “Ik vind contact met collega’s belangrijk, ik wil zelfstandig kunnen werken,…”.

Je persoonlijke ‘why’, je persoonlijke waarden en normen, je innerlijk kompas, zijn veel moeilijker te verwoorden en het is nog moeilijker om hier woorden aan te geven die duidelijk zijn naar anderen toe. 

Je persoonlijke ‘why’ is echter van onschatbare waarde om onderscheidend te zijn op de arbeidsmarkt. Je kan op dit vlak je persoonlijke ‘why’ bekijken als een soort van innerlijk kompas, een onderliggende missie/visie die je richting geeft. Net zoals een kompas automatisch aangetrokken wordt tot het Noorden, zo is jouw persoonlijke ‘why’ een missie/visie waar je natuurlijk naar graviteert.