Netwerkbeheerder, systeembeheerder? Taken en competenties

Wat doet een Netwerkbeheerder? 

Een netwerkbeheerder draagt zorg voor het netwerk van een bedrijf. Het netwerk bestaat onder andere uit modems, printers, servers, telefoons en de bekabeling daarvan. De aanwezige apparaten zijn allemaal met elkaar verbonden met een centrale server via ethernet. De netwerkbeheerder zorgt ervoor dat alles goed functioneert, dat alles beveiligd is en alles gebruiksklaar is voor eindgebruikers.  

De taken van een netwerkbeheerder:  

  • Installatie van hardware en bekabeling; 
  • Budgettering; 
  • Adviseren over soft- en hardware; 
  • Het oplossen van problemen; 
  • Installatie, onderhoud en optimalisatie van het netwerk; 
  • Beveiliging van het netwerk; 
  • Soft- en hardware bestellingen plaatsen; 
  • Troubleshooting. 

Kort gezegd; een netwerkbeheerder focust zich op het controleren van de netwerken.  Als netwerkbeheerder is het belangrijk dat je een probleemoplossend vermogen hebt, dat je ervaren bent op het gebied van toegangsbeheer en dat je projectmanagement ervaring hebt. 

Wat doet een Systeembeheerder? 

Een systeembeheerder is gespecialiseerd in computersystemen. In deze functie heb je de verantwoordelijkheid over het goed laten functioneren van één of meerdere computersystemen. Het gaat hierbij vooral om de software, de besturingssystemen en het uitvoeren van updates. Het is zijn of haar taak om problemen te verhelpen, maar nog belangrijker; ook te voorkomen.  

Taken van een systeembeheerder: 

  • Het installeren van systemen; 
  • Ondersteunen/ troubleshooting; 
  • Gebruikers aanmaken en wijzigen; 
  • Back-ups maken; 
  • Het onderhouden van de servers; 
  • Analyseren en voorkomen toekomstige problemen; 
  • Documenteren over het systeem; 
  • Het adviseren bij aanschaf van nieuwe hardware; 
  • Updaten van beveiligingssystemen en software; 
  • Adviseren van het management op het gebied van ICT. 

Kort gezegd; een Systeembeheerder focust zich op het beheer en onderhoud van alle ICT-gerelateerde zaken.  Als Systeembeheerder is het ook belangrijk dat je een probleemoplossend vermogen hebt en dat je flexibel en zelfstandig bent.  

Wat is dus het verschil tussen een Netwerkbeheerder en een Systeembeheerder?  

Aan de hand van de taken zie je waarschijnlijk al dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Grofweg kun je wel zeggen dat systeembeheerders een bredere functie hebben dan netwerkbeheerders.

Bij een klein bedrijf kan een systeembeheerder ook de taken van een netwerkbeheerder oppakken. Maar in grote organisaties is systeembeheer zo’n complexe functie dat het vaak een losstaande functie is.

Belangrijk om te weten is dat bij netwerkbeheer alles draait om de verbinding & communicatie. En bij systeembeheer om de systemen op de computer zelf. 

Bron: Cooderjobs.com

Bij wie horen deze opdrachten?

Hardwarematig: bijplaatsen, inrichten, aansluiten en aanpassen van werkstations en servers.

Softwarematig: installatie van de juiste software op servers en werkstations + licentiebeheer.

Operationeel houden: vb gebruikers en groepsstructuur aanmaken en het beheer van hun respectievelijke toegangsniveau’s…

HELPDESK TECHNIEKER

Een helpdesk dient als hulplijn waar werknemers IT-gerelateerde problemen kunnen rapporteren en hulp kunnen vragen.
De helpdesk is opgedeeld in verschillende lijnen, elk met hun eigen specifieke functies:

  • 1e lijn: dit is de eerste persoon die een werknemer aan de lijn krijgt bij een probleem.
    Bij minder complexe problemen en problemen die op afstand kunnen opgelost worden zal het ook opgelost worden door een helpdesk technieker van de 1ste lijn. Is het probleem te complex of moet er iemand ter plaatse gaan zal het doorverwezen worden naar de 2de lijn.
  • 2de lijn: problemen die ter plaatse moeten opgelost worden, zoals printer, scanner of workstation gerelateerde problemen worden opgevangen door de tweede lijn. Dit zijn mensen met een algemene kennis van desktops en netwerken.
  • 3de lijn: hier zitten de specialisten die de problemen kunnen opvangen waarvoor de personen van de 2e lijn tekort aan kennis komen. Netwerk-, server- en andere specialisaties vind je hier. Een probleem dat hier terechtkomt is meestal een probleem in de software, beveiliging of netwerk.

NETWORK TECHNOLOGIES

Network Architect: Een architect heeft als taak een netwerk op te bouwen van nul. Dit gaat vaak over erg grote netwerken, waarvoor hij een grondige kennis moet hebben van alle mogelijkheden en werking van een netwerk.

CLOUD TECHNOLOGIES

Eén van de ontwikkelingen in IT is het gebruik van CLOUD technologieën. Kort uitgelegd is dit de aanbieding van IT-resources (hardware, software, frameworks) on-demand en meestal via het internet. Dit creëert naast nieuwe mogelijkheden ook een nieuwe manieren van werken.

CLOUD administrator: Iemand die de mogelijkheden van CLOUD technologieën volledig kan benutten. Hij moet hiervoor kennis hebben van bestaande systeembeheerder principes en de mogelijkheden + toepassingen van de cloud goed kennen en beheren.

INFORMATION SECURITY

Security Auditing: Een beroep waar je als raadsman een IT-omgeving zal evalueren, en raad geven over hoe de beveiliging kan opgekrikt worden indien nodig.

Penetration Testing/Ethical Hacking: Als PenTester word je ingehuurd door bedrijven om hun IT-omgeving aan te vallen en/of toegang proberen te verkrijgen. Dit kan zowel op een digitale manier (hacking) als fysiek(inbreken). Hierna lever je een uitvoerig rapport af aan het bedrijf zodat ze hun zwakheden kennen.

Network Security: Een persoon die netwerken kan configureren, maar met een grote kennis van security principes. Dit zijn de personen die zich bezig houden met firewalls, intrusion protection systems, etc.

Systeembeheerder Security: Een systeembeheerder die servers en servercommunicatie veilig kan maken. Hij moet ook serverfunctionaliteiten die veiligheidsfeatures aanbieden kennen en kunnen implementeren.