MONote – Efficiëntie en effectiviteit: samenwerken

Zoals binnen Word, Excel of PowerPoint (o.a.) is het ook binnen OneNote mogelijk om notitieboekjes te delen met collega’s of externen zodat samengewerkt kan worden naar een gemeenschappelijk doel.

Er is ook hier weer een verschil tussen de manier van werken in de web-applicatie en de manier van werken in de desktop-applicatie.

Bovendien zijn er voor beiden verschillende benaderingswijzen, maar steeds kom je uiteindelijk op jouw backstage (‘Bestand‘-tabblad) terecht onder het menu-item Delen‘ (DESKTOP) of op het venster ‘Delen‘ zoals je dat ook terugvindt in de andere Office applicaties (WEB).

DESKTOP

Binnen de desktop applicatie is de meest directe weg om te gaan via het tabblad ‘Bestand’. Je krijgt dan een overzicht van al jouw notitieblokken en kan van daaruit beslissen welke je wilt delen.

Klik je rechtstreeks op ‘Delen‘ (linker kolom) dan ga je onmiddellijk naar de deelopties voor het openstaande notitieboekje, maar je kan rechts ook kiezen uit de verschillende notitieblokken die je hebt en via het pijltje in de tegel ‘Instellingen‘ op ‘Delen of verplaatsen‘ klikken.

In beide gevallen gaat het volgende scherm open:

Hier heb je dan verschillende mogelijkheden, zoals

  • Delen met anderen
  • Koppeling voor delen ophalen
  • Delen met vergadering: de deelnemers aan de vergadering ontvangen de koppeling naar deze notities en de details van de vergadering worden aan de pagina toegevoegd.
    Opmerking: de koppeling werkt enkel voor de deelnemers die al toegang hebben tot het notitieblok.
  • Notitieblok verplaatsen

WEB

Afbeelding: Delen met notitieboekje gesloten.
Afbeelding: Delen met notitieboekje geopend.