Structureer je zoektocht naar werk*

Wanneer je je professionele doelen hebt vooropgesteld, moet de eigenlijke zoektocht naar een job nog beginnen. Ieder heeft een bepaalde strategie om het proces van jobdoel tot job aan te pakken. Een standaard sollicitatiestrategie zou je kunnen omschrijven als het zoeken naar een openstaande vacature en vervolgens jouw CV (en motivatiebrief) aan de werkgever in kwestie te bezorgen, in de hoop dat deze jou uitnodigt voor een sollicitatiegesprek.

In de praktijk bestaat er echter geen blauwdruk voor een ideale sollicitatiestrategie. In deze les is de centrale vraag hoe je jouw loopbaan momenteel aanpakt én zou kunnen aanpakken in de toekomst. Een succesvolle sollicitatiestrategie is afhankelijk van een veelheid aan parameters zoals het jobdoel, de sector, jouw persoonlijkheid, de economische context, technische mogelijkheden, jouw netwerk, gebruikte sollicitatiekanalen, jouw motivatie,…

Een logische eerste vraag is hier: hoe pak jij jouw zoektocht naar werk momenteel aan? Wat werkt (voor jou)? Wat moet op de schop? Wat kan je in de toekomst anders doen?

Hoe ga je gestructureerd op zoek naar een nieuwe job?

Het kan een enorm project lijken om op een geordende manier op zoek te gaan naar jobs, maar met de juiste aanpak en tools kun je effectief en efficiënt te werk gaan.

Opdracht: Gestructureerd zoeken naar een nieuwe job

Bekijk deze video: how to structure your jobsearch

In deze video komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Met welke tools blijf je op de hoogte van nieuwe loopbaanmogelijkheden op het moment dat deze worden gepubliceerd?
  • Hoe kan je de reikwijdte van je zoekopdracht vergroten door zowel online als offline te netwerken?
  • Standaard beheermethoden om het zoekproces van begin tot eind bij te houden.

(*bron: Google Digitaal atelier – https://learndigital.withgoogle.com/digitaalatelier/course/prepare-for-new-job/lesson/177#!#%2F )