Tips voor het opstellen van visitekaartjes

  1. Zorg dat het formaat van je kaartje niet groter is dan een creditcard formaat zodat iemand het altijd in zijn portemonnee of opbergmapje kan doen.
  2. Zet alleen de absoluut noodzakelijke informatie op je kaartje zodat het helder en overzichtelijk blijft. Welke info is absoluut noodzakelijk? Je volledige naam, contact gegevens, online profiel(en) en heel beknopte informatie over je personal brand/gewenste functie/wat je doet/.. (tip: je kopregel op linkedIn is een goede referentie).
  3. Het is vaak goedkoper om enkel de voorkant te laten bedrukken. Zorg dan zeker dat de info zeer beperkt is en de lezer vooral naar je online profiel of contactinformatie geleid wordt.
  4. Zorg voor een leesbaar lettertype en een goede opmaak.
  5. Plaats tekst en beeld niet te dicht bij de rand en houdt rekening met een snijmarge.
  6. Gebruik indien mogelijk een profielfoto op je kaartje. Zo weten mensen wie je bent en kunnen zo een gesprek wat ze met je gehad hebben weer makkelijker voor de geest halen.
  7. Personaliseer aan de hand van een slogan, afbeelding, profielfoto, icoon, quote,.. die bij je personal/professionele merk past.
  8. Gebruik beide kanten van je kaartje. Zet bijvoorbeeld je linkedIn QR code op de achterkant.
  9. Check, check en dubbel check of je geen fouten op je kaartje hebt staan voordat je op “bestel” klikt.
  10. Heb je een ander telefoon nummer of zijn er gegevens gewijzigd, bestel nieuwe kaartjes en ga niet “doorkrassen” en “bijschrijven”. Bestel kaartjes ook steeds in een kleine oplage, zo kan je snel aanpassingen doen en een nieuwe oplage bestellen.

OPDRACHT: zoek een visitekaartje uit dat bij jouw personal brand past. Hierop kan je de rest van je stijl voor CV, cover foto op linkedIn en dergelijke baseren.