Zelfrijdende wagens

ZELF-RIJDENDE AUTO’S

De afbeelding hieronder toont ons de eerste zelfrijdende auto die daadwerkelijk in gebruik is genomen. Er zijn hiervan in eerste instantie een honderdtal exemplaren gebouwd.

Maar wie was de bouwer, de constructeur?

Het design van dit autootje, als je het zo mag noemen, is opzettelijk snoezig gehouden om negatieve reacties tegen te gaan

Vaak brengen nieuwe technologieën, nieuwe ontdekkingen of ontwikkelingen argwaan met zich mee.
Voor de zelf-rijdende auto is dat niet anders… Hoe zou je zelf reageren als je een autootje door de straten zag rijden met de chauffeur die een krant aan het lezen is?

Wie was de volgende constructeur van zelfrijdende wagens?

Wat is ‘t grote verschil met die vorige auto?
De Tesla is een auto, maar tevens ook één van de meest krachtige computers die je tegenwoordig (op wielen) kan kopen… 🙂

Hoe heeft Tesla zo snel kunnen doorbreken?

Het heeft eerst niet-zelf-rijdende auto’s op de markt gebracht. Deze auto’s waren wel al uitgerust met sensoren allerhande. Zo heeft Tesla ongelooflijk veel data kunnen verzamelen, wat natuurlijk een enorm voordeel is tegenover Google met zijn 90 autootjes of andere merken die dit nog niet hadden.

Tesla heeft een betalende optie in hun aanbod, waarbij bestuurders ‘autopilot’ kunnen bijkrijgen. ​Ze vertelden er wel bij dat je nog steeds de handen aan het stuur moest houden en het verkeer actief volgen, maar wat kreeg je…

Bij ons zou zoiets onmogelijk zijn.
Ten eerste omdat er bij ons soms nog snelwegen zijn die plots stoppen en ook omdat wij, Europeanen niet graag de controle (of het stuur) uit handen geven. De automatische versnellingsbak is daar een ander voorbeeld van. Wij, Europeanen rijden manueel terwijl in Amerika de meerderheid van de bevolking zweert bij een automatische versnellingsbak.

Wanneer iemand in autopilot rijdt, kan deze op de autosnelweg zelf bijsturen, zelf gas geven en remmen wanneer het moet. Het enige dat je moet doen is aangeven wanneer je van rijbaan wil veranderen.​

Hoe zit het wettelijk in België? Mag dit dan?

De auto-industrie heeft een oplossing hiervoor.
Er gaat nog een lange periode een stuur en een rempedaal aanwezig blijven in de auto.

De bestuurder blijft de eindverantwoordelijkheid behouden. Je behoudt de plicht om in te grijpen wanneer nodig, hierdoor moet je nog steeds je rijbewijs halen, niet drinken,…

En voordelen…

Dit filmpje is gefilmd met een dashboard camera.
De Tesla voorspelt dat er een ongeval aankomt en begint op voorhand te remmen.

Hoe doet hij dat?
De Tesla kijkt met camera’s, maar ook met sensoren. Hij kijkt dus 4 auto’s verder, waardoor hij het bruusk remmen van de voorgaande auto al gezien had voor de bestuurder zelf iets heeft kunnen opvangen… Maar hij gooit de rem niet volledig dicht. Hij ‘voelt’ ook 4 auto’s aan de achterzijde en past dus zijn remkracht aan om zoveel mogelijk schade te vermijden achterop.

Een mens gaat nooit tegen de reactiesnelheid van een computer op kunnen.
Er gaat een tijd komen dat we ‘zelf autorijden’ tegen 120 km/h absurd en gevaarlijk gaan vinden.