Competenties

In de introductievideo persoonlijke toolbox: wat kan ik kreeg je meer uitleg over wat competenties zijn.

Met deze 2 opdrachten laten we je in dit hoofdstuk nadenken over wat jouw persoonlijke competenties zijn. Je mag de antwoorden van deze opdrachten noteren in je trainingsbundel, of op een blanco papier.

Opdracht 7:

Wat zou je zelf benoemen als je drie belangrijkste competenties? probeert dit voorlopig te beantwoorden zonder bijkomende hulpmiddelen in te schakelen.

1.

2.

3.

Hoe moeilijk vind je dit te beantwoorden? Geef een score op 10.

Opdracht 8: competentierooster

In deze oefening is het de bedoeling dat je gaat zoeken naar je eigen kerncompetenties, burnout punten en opportuniteiten.

Wanneer we competenties gaan benoemen is het belangrijk dat je breed blijft denken. Dus denk aan competenties die je hebt verworven in: je hobby’s, reizen, vorige jobs, sporten… en dus niet alleen aan competenties die je hebt verworven in je loopbaan.

bijvoorbeeld: als je vroeger scoutsleider was dan heb je mogelijk in deze hobby een aantal van deze competenties ontwikkeld:

  • leiding geven
  • een groep enthousiasmeren
  • spreken voor een grote groep
  • delegeren
  • organiseren van activiteiten in groep
  • ….

Dit kunnen interessante competenties zijn voor je toekomstige job.

Je kan voor deze oefening een compentierooster maken en invullen (zoals op de afbeelding hieronder) of gebruik maken van het invulvak in je trainingsbundel.

Probeer per categorie/kolom minstens 3 competenties te benoemen. LET HIERBIJ OP: sta stil zowel bij je soft skills als hard skills. Wat was dit ook al weer? kijk gerust nog even terug naar de video bij les: introductie persoonlijke toolbox: wat kan ik? in het vorige hoofdstuk)

Zoals je kan zien zijn er 3 categorieën/kolommen van competenties afgebeeld op dit competentierooster met name:

  • KERNCOMPETENTIES = wat je goed kan en graag doet, bezig zijn met deze competenties geeft je energie en voldoening, dit zijn je troeven (bv: training geven)
  • BURN OUT GEVAAR = wat je goed kan maar niet graag doet (het kan zijn dat mensen je vaak vragen om deze dingen te doen omdat je het goed kan maar het uitvoeren van die zaken “zuigt je batterijen” leeg) als je deze competenties te vaak moet uitvoeren dan voel je je uitgeput en niet fijn, daarom noemen we dit “burn-out competenties”. bv: plannen en organiseren, mensen vragen mij dit vaak omdat ik het goed kan maar ik doe het absoluut niet graag, dus ik moet erop letten dat er in mijn takenpakket niet te vaak beroep wordt gedaan op deze competentie)
  • OPPORTUNITEITEN = doe je graag maar kan je nog niet zo goed, dit zou je ook wel groeipunten kunnen noemen of potentieel tot groei (bv: LinkedIn posts schrijven, ik schrijf super graag en het geeft me voldoening om dit te doen maar ik heb er nog niet zo veel ervaring mee en ik kan het eigenlijk nog niet zo goed, dit kan een groeipunt zijn, een opportuniteit waarin ik me verder kan verdiepen)

je mag bij het invullen van je competentierooster gebruik maken van deze inspiratie competentielijst:

Is het wat veel informatie? Geraak je niet goed wegwijs? is de opdracht niet volledig duidelijk? heb je nog andere vragen? contacteer gerust je coach/trainer!