Competenties

(gemiddelde leertijd: ongeveer 20 minuten)

In de introductievideo “Wat kan ik?” kreeg je meer uitleg over wat competenties zijn. In dit hoofdstuk kan je aan de hand van 2 opdrachten verder reflecteren over wat jouw persoonlijke competenties zijn.

Een competentie symboliseert een karakteristiek gedrag van iemand. Het is een gedrag dat zich regelmatig herhaalt, gedurende langere tijd en onder verschillende omstandigheden. Een competentie bestaat uit 3 onderdelen: kennis, vaardigheden en talenten. Competenties worden ook wel eens skills genoemd. Er zijn verschillende manieren om competenties onder te verdelen. Al die onderverdelingen in detail bespreken zou ons te ver brengen en het onnodig moeilijk maken. Daarom beperken we ons in deze module tot de onderverdeling: hard skills en soft skills. Dit is de onderverdeling die je waarschijnlijk het vaakst zal tegenkomen bij het solliciteren.

Hard skills omvatten vooral functionele of technische skills. Dit zijn doorgaans stabiele vaardigheden die de basis vormen van jouw professionele ervaringen. Ze zijn vaak gerelateerd aan specifieke functies, processen en rollen binnen een organisatie en zijn nodig om een bepaalde taak tot een goed einde te brengen. Al de kennis die jij hebt verworven over bepaalde zaken, behoort ook tot jouw hard skills. Enkele voorbeelden zijn: programmeren, autorijden, werken met Excel of boekhouden. Hard skills zijn vaak goed meetbaar en kunnen getest worden.

Soft skills zijn hoofdzakelijk sociale en communicatieve vaardigheden. Dit zijn vaardigheden die je niet zomaar kan instuderen om ze te beheersen, zoals programmeren bijvoorbeeld. Vandaar dat soft skills veel moeilijker zijn om te meten. Ze vereisen praktische ervaring en oefening om ze onder de knie te krijgen. Je kan soft skills bekijken als persoonlijke eigenschappen die aantonen hoe je problemen oplost, hoe je omgaat met anderen en hoe je te werk gaat. Creatief denken, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid zijn goede voorbeelden van soft skills.

In dit topic laten we je nadenken over wat jouw persoonlijke competenties zijn. Deze neem je immers ook mee op pad in je persoonlijke rugzak. Noteer je antwoorden.

Ter inspiratie, mag je bij het noteren van je antwoorden gebruik maken van een competentielijst. Deze kan je raadplegen door op onderstaande link te klikken.

Vaardigheden en competentielijst voor werk en loopbaan (patrickschriel.nl)

TIP: Denk ook aan 21st century skills (zie afbeelding hieronder). Dit zijn kwaliteiten en vaardigheden die volgens academici, de overheid en het bedrijfsleven belangrijk zijn om succesvol te zijn op je werk en in de maatschappij in de 21ste eeuw.

Bijkomende inspiratie (optioneel):

6 competenties van de toekomst (jobpersonality.com)

Toekomstige competenties | SER

Opdracht:

Wat zou je zelf benoemen als je drie belangrijkste competenties?

(Probeer in eerste instantie deze vraag spontaan te beantwoorden, zonder bijkomende hulpmiddelen te gebruiken. Lukt dit niet meteen? Gebruik dan gerust de gegeven inspiratiebronnen zoals de inspiratielijst: baan (patrickschriel.nl) )

1.

2.

3.

Hoe moeilijk vind je deze vraag? Geef een score op 10.

Opdracht: competentierooster

In deze oefening zal je je eigen kerncompetenties, burnout-punten en opportuniteiten onderzoeken.

Het is belangrijk dat je nadenkt over je competenties op verschillende domeinen. Denk dus aan competenties die je hebt verworven in je hobby’s, reizen, vorige jobs, sporten,… en niet alleen aan competenties die je hebt verworven in je meest recente job.

Was je bijvoorbeeld vroeger scoutsleider? Dan heb je in deze hobby misschien de volgende competenties ontwikkeld:

  • Leiding geven
  • Een groep enthousiasmeren
  • Spreken voor een grote groep
  • Delegeren
  • Organiseren van activiteiten in groep
  • ….

Dit kunnen interessante competenties zijn voor je toekomstige job.

TIP: Voor deze oefening hoef je niet helemaal opnieuw na te denken over wie je bent en wat je kan. Neem gerust ondersteunende opdrachten erbij zoals: levenslijn met energieniveaus, 360° feedback, inspiratielijst competenties,…

Je kan voor deze oefening een competentierooster maken en invullen (zoals op de afbeelding hieronder).

Probeer per categorie/kolom minstens 3 competenties te benoemen.

LET HIERBIJ OP: Noteer je soft skills én hard skills. (Weet je niet meer wat soft skills en hard skills zijn? Kijk nog even terug naar de video bij les “Introductie: Wat kan ik?”: Introductie: wat kan ik? | Learningfever)

Zoals je kan zien, zijn er 3 categorieën/kolommen van competenties afgebeeld op dit competentierooster, namelijk:

  • KERNCOMPETENTIES = wat je goed kan en graag doet. Bezig zijn met deze competenties geeft je energie en voldoening. Dit zijn je troeven. Bv: training geven.
  • BURN OUT GEVAAR = wat je goed kan maar niet graag doet. Het kan zijn dat mensen je vaak vragen om deze dingen te doen omdat je het goed kan, maar het uitvoeren van die zaken “zuigt je batterijen leeg”. Als je deze competenties te vaak moet gebruiken, dan voel je je uitgeput. Daarom noemen we dit “burn-out competenties”.
    Bv: plannen en organiseren. Mensen vragen mij dit vaak omdat ik het goed kan, maar ik doe het absoluut niet graag. Ik moet er dus op letten dat in mijn takenpakket niet te vaak beroep wordt gedaan op deze competentie.
  • OPPORTUNITEITEN = wat je graag doet maar nog niet zo goed kan. Dit zou je ook wel groeipunten kunnen noemen of potentieel tot groei.
    bv: LinkedIn-posts schrijven. Ik schrijf heel graag en het geeft me voldoening om dit te doen, maar ik heb er nog niet zo veel ervaring mee en ik kan het eigenlijk nog niet zo goed. Dit kan een groeipunt zijn, een opportuniteit waarin ik me verder kan verdiepen.

Je mag bij het invullen van je competentierooster gebruik maken van deze inspiratie competentielijst:

Geraak je niet goed wegwijs? Is de opdracht niet volledig duidelijk? Heb je nog andere vragen? Contacteer gerust je coach/trainer!