een doelgroep bereiken via sociale media

Via sociale media kan je een boodschap tot bij een groep krijgen. Zo kan je bijvoorbeeld extra klanten aantrekken, een belangrijke mededeling doen over de organisatie, een collega in de bloemetjes zetten,…

Enkele tips wanneer je een bijdrage wilt opstellen voor op sociale media:

Enkele tips:

  • Enkel de eerste zinnen zijn zichtbaar voordat de lezer de bijdrage open klikt met ‘meer weergeven’. Trek je lezer dus mee en in deze eerste 3 zinnen.
  • Begeleid iedere post met tekst. Voeg minstens 1 zin toe, ook als je de bijdrage van iemand anders of een externe link deelt.
  • Wil je een link delen? Fijn, maar dat vind LinkedIn niet zo leuk, zo gaan de gebruikers namelijk weg van LinkedIn. Doe dit dus niet in de tekst zelf maar in de eerste comment, zo vermijd je dat LinkedIn je bijdrage ‘bestraft’.
  • Verhoog de leesbaarheid van de rest van je bijdrage door gebruik van voldoende witruimte en alinea’s.
  • Voeg een visueel aspect toe: een afbeelding, een foto, een screenshot, een graphic, ..
  • Zet de zichtbaarheid van je bijdragen op ‘iedereen’.
  • Voeg je een eigen foto toe? Zorg er dan voor dat de foto voldoende belicht is (gebruik een eenvoudige foto bewerking app zoals ‘snapseed’) en gebruik vooral engagerende foto’s. Bijvoorbeeld een foto waar je zelf opstaat, waar bekende mensen opstaan of een grappige cartoon. Humor en gezichten werken altijd goed!
  • Zorg voor variatie. Enkele Ideeën:
    • Deel je unieke visie.
    • Beschrijf een ‘succes story’/ overwinningen . Mensen supporteren graag voor andere personen in hun netwerk.
    • Maak je netwerk attent op een interessant evenement of congres
    • Deel een nieuwe trend of nieuwe informatie uit je vakgebied.
    • Stel je netwerk een vraag en/of breng een discussie op gang, via een poll bijvoorbeeld.
    • Deel een artikel van een nieuws pagina.
    • Deel een tutorial met een link van op YouTube.
  • Tag mensen, groepen of bedrijven in je bericht. Dit doe je door het @ teken te typen en hierna hun naam in te typen. Je kan hen dan kiezen uit de voorgestelde opties. Een getagde naam zie je in het blauw en vet gedrukt. Iemand taggen in je bijdrage heeft 2 voordelen:
    • Je doet hen een plezier in het verhogen van hun zichtbaarheid bij jouw netwerk.
    • Je zorgt ervoor dat deze personen een melding krijgen zodat ze kunnen reageren. Wanneer ze reageren wordt het bereik van jouw bijdrage meteen verhoogd.
voorbeeld van ‘tags’ (in het blauw)
  • Gebruik hashtags in je bijdrage.
    Alle Hashtags beginnen met een # teken, gevolgd door een trefwoord of zinsdeel. Enkele voorbeelden van Hashtags zijn: #Productivity, #Careers of #SocialEntrepreneurship. Het voordeel van het gebruiken van hashtags is dat je bijdrage gedeeld wordt met personen met dezelfde interesses en dat ze terug te vinden onder 1 ‘tag’. De zichtbaarheid van je bijdrage wordt ook groter omdat je een extra publiek bereikt. Gebruik maximaal 5 hashtags en plaats ze helemaal achteraan je tekst.
    TIP: Volg zelf enkele hashtags die interessant zijn voor jouw functie. Bijvoorbeeld de hashtag ‘solliciteren’ tijdens je periode van werkloosheid. Zo zal je adviezen in het thema solliciteren op je news feed zien.
  • Post regelmatig maar kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit! Erg actieve personen posten dagelijks. De richtlijn is om ergens tussen dagelijks en wekelijks een bijdrage te delen. Meerdere keren per dag hoeft niet.
  • Post met een natuurlijk ritme.  Als je iedere dag op exact hetzelfde moment post dan wordt dit afgestraft . Het platform denkt dan namelijk dat een robot je posts online zet.
  • Snelle content creatie tip: kies enkele thema’s waaraan je je houdt. Schrijf dan enkele artikels binnen dit thema, zo kan je een thema rekken. Je kan een foto, graphic, korte tips, een vraag aan je netwerk, long form post, video allemaal over dezelfde focus binnen een thema laten handelen. Bijvoorbeeld: ‘een kijkje achter de schermen’ ; ‘een gelukkige klant’; ‘mededelingen’.

Bekijk nu ook nog enkele tips voor bijdragen per social media kanaal in deze infographic:

https://cdn.frankwatching.com/app/uploads/2014/04/Verbeter-je-social-mediaberichten-handige-tips-en-tricks-op-een-rij-infographic.png

En nu is het aan jou!
Download de oefening via de zwarte knop hier onder.
Vul de oefening in samen met je medecursist voor de organisatie die de trainer je toewees.