DTNL_Internet of Things

Wat is ‘t grote verschil met de vorige?
Dit is een auto, maar tevens de meest krachtige computer die je tegenwoordig kan kopen… 🙂

Hoe heeft Tesla zo snel kunnen doorbreken?

Het heeft eerst niet-zelf-rijdende auto’s op de markt gebracht. Deze auto’s waren wel al uitgerust met sensoren allerhande. Zo heeft Tesla ongelooflijk veel data kunnen verzamelen, wat natuurlijk een enorm voordeel is tegenover Google met zijn 90 autootjes.

Tesla heeft onlangs een update doorgevoerd, waardoor bestuurders de knop ‘autopilot’ bijgekregen hebben. ​Ze vertelden er wel bij dat je nog steeds de handen aan het stuur moest houden en het verkeer actief volgen, maar wat kreeg je…

Kritiek…

Bij ons zou zoiets onmogelijk zijn.
Ten eerste omdat er bij ons soms nog snelwegen zijn die plots stoppen en ook omdat wij, Europeanen niet graag de controle (of het stuur) uit handen geven. De automatische versnellingsbak is daar een ander voorbeeld van. Wij, Europeanen rijden manueel terwijl in Amerika de meerderheid van de bevolking zweert bij een automatische versnellingsbak.

Wanneer iemand in auto-pilot rijdt, kan deze op de autostrade zelf bijsturen, zelf gas geven en remmen wanneer het moet. Het enige dat je moet doen is aangeven wanneer je van rijbaan wenst te veranderen.​

Het nieuwste project dat Tesla gaat doen is van de ene kant naar de andere kant van de VS rijden. Als dit lukt, moeten ze nadien gewoon een update naar alle auto’s sturen en iedereen kan zelfstandig rijden.​

Hoe zit het wettelijk in België?
Mag dit dan?
De auto-industrie heeft een oplossing hiervoor.
Er gaat nog een lange periode een stuur en een rempedaal aanwezig blijven in de auto. De bestuurder blijft de eindverantwoordelijkheid behouden. Elk merk is hier ondertussen mee bezig, dus je gaat het meer en meer zien. Je behoudt de plicht om in te grijpen wanneer nodig, hierdoor moet je nog steeds je rijbewijs halen, niet drinken,…

En voordelen…

Dit filmpje is gefilmd met een dashboard camera.
De Tesla voorspelt dat er een ongeval aankomt en begint op voorhand te remmen.

Hoe doet hij dat?
Tesla kijkt met camera’s, maar ook met sensoren. Hij kijkt dus 4 auto’s verder, waardoor hij het bruusk remmen van de voorgaande al gezien had voor de bestuurder iets heeft kunnen opvangen… Maar hij gooit niet alles dicht. Hij ‘voelt’ ook 4 auto’s aan de achterzijde en past dus zijn remkracht aan om zoveel mogelijk schade te vermijden.

Een mens gaat nooit tegen de reactiesnelheid van een computer op kunnen.
Er gaat een tijd komen dat we ‘zelf autorijden’ tegen 120 km/h absurd en gevaarlijk gaan vinden.

Amazon magazijn