DTNL_De kracht van Big Data

DE KRACHT VAN BIG DATA

Aankoopgedrag

  • Target: Data weten sneller dat meisje zwanger is dan haar ouders.
  • AXA driveXperience: Evaluatie van elke rit met effect op de premie van de verzekering.
  • Colruyt: Digitale drukkerij om gepersonaliseerde productadvertentie’s te kunnen sturen naar haar klanten.

Verkeer

vroeger: •

  • klassieke GPS, zonder live update van verkeersproblemen.

nu:

  • live, met omleiding via kortere of minder drukke weg
  • Met de app open of open op de achtergrond stuurt hij permanent informatie door: hoe snel en langs waar je rijdt.

= DATA COLLECTION

Op de ring van Antwerpen, met 6000 mensen, weet Waze om de 20 meter wat de snelheid is die er gereden wordt.

Het zal wellicht niemand verbazen dat Waze ondertussen eigendom is van…, jawel, Google.

Gezondheid

Onze gezondheid kan tegenwoordig voortdurend gemonitord worden als we dit wensen. We gebruiken smartphones om onze beweging te registreren, onze hartslag te meten bij inspanningen, onze nachtrust, calorie-opname en dergelijke meer in het oog te houden.

Dit kan een grote hulp zijn bij het opsporen van verborgen kwalen, maar elk voordeel verbergt vaak een nadeel…

Kan iemand die er een extreem ongezonde levensstijl op na houdt binnenkort nog een levensverzekering afsluiten? En tegen welke prijs is dit dan?

Natuurlijk word er ook in andere domeinen van de samenleving gretig gebruik gemaakt van Big Data. Big Data in de Media en Entertainment Industrie lijkt ons vanzelfsprekend, maar ook in het onderwijs, waar met dynamische leerprogramma’s kan gewerkt worden, is het gebruik van data een voordeel.