CanMarNL_JUST DO IT?

Mensen kopen een brand (een merk) met een bijhorend verhaal onder invloed van marketing.

Branding is meer dan het kiezen van een naam en het maken van een logo.

Een branding komt terug in alles wat een bedrijf doet. Je ziet branding terugkeren in de vormgeving (bijvoorbeeld bij de website, mails, facturen) en de manier waarop het bedrijf communiceert met de klanten (reclame, sociale media).

Een goede branding zorgt ervoor dat je bedrijf uniek en herkenbaar is voor nieuwe en bestaande klanten. Bijvoorbeeld Mediamarkt ( herkenbaar door rode achtergrond en zwarte letters, de “Ik ben toch niet gek?” reclame, associatie met prijzenstunts).

Goede branding leidt tot merkvoorkeur. Eénmaal dat mensen klant zijn, blijven die langer loyaal en kopen herhaaldelijk aan door merkvoorkeur. Mensen verbinden zich aan merken door de associatie die een merk oproept bij hen.

Een goede branding helpt je meer verkopen.

Hoe beginnen we aan een goede branding?

We leggen vast wat voor merk we precies willen neerzetten. Dat doen we in ‘Merkidentiteit‘. We bepalen wat onze doelen zijn en uit wie onze doelgroep bestaat. Bij dit proces creëren we een ‘brand story’ of een merkverhaal.

Een merkverhaal beschrijft de kern van waarom je doet wat je doet, op zo’n manier in woorden gevat dat het echt binnenkomt bij mensen en hen mee neemt in de belevingswereld van je merk. Door zorgvuldig met woorden te spelen, geef je niet alleen de juiste boodschap, maar ook de juiste energie mee aan het geheel. Het geheel is dé communicatieve vertaling van jouw merkidentiteit en merkconcept: de reden waarom jouw merk bestaat en wat je wilt bijdragen aan de wereld.

Als de merkidenteit glashelder is dan beginnen we aan brand design.