Brand design

Branding komt tot uiting in de visuele representatie van je merk.

De belangrijkste onderdelen van brand design zijn:

1.De merknaam. In de fase van brand design gaan we op zoek naar een merknaam die de waarden van je bedrijf perfect weerspiegelt of/en een merknaam die simpelweg triggert. Merknamen kunnen volledig fictief zijn, suggestief of beschrijvend.

Voorbeeld fictief -> Google, Azure

Voorbeeld suggestief -> Puma, Gazelle

Voorbeeld beschrijvend -> KFC, Burger king

2. Logo. Goede logo’s zijn direct herkenbaar en meestal éénvoudig. Gemakkelijk dat zelfs een kind het kan natekenen. Bijvoorbeeld McDonalds, Windows enz…

3. Slogan of baseline. Je visie, je missie en kernwaarden wil je als bedrijf naar buiten brengen en dat doe je door middel van een slogan. Goede slogans zijn niet ingewikkeld en moeten gemakkelijk te onthouden zijn. Bijvoorbeeld: de slogan van het Kruidvat: ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’.

4. Kleuren. Kleuren roepen emoties op en deze moeten overeenstemmen met de emoties die je als bedrijf of met jouw product/dienst wilt overbrengen. Kleuren zorgen ook voor merkherkenning dus het is belangrijk dat je hier consistent in bent.

5. Typografie. De meeste mensen staan hier niet bij stil maar net als kleuren roept een lettertype emoties op. Het lettertype en dus die emoties moeten passen bij je merk.

6. Tone of Voice. Een ‘tone of voice’ is de stem en de toon van je merk waarmee je communiceert naar de doelgroep, naar de medewerkers en eventuele aandeelhouders. De ‘tone of voice’ is eigenlijk de stijl van álle externe en interne communicatie.

Hoe maak je een tone-of-voice voor je communicatie?

Er zijn een aantal keuzes die je moet maken:

  • formeel – informeel
  • zakelijk – luchtig
  • persoonlijk – onpersoonlijk
  • directe of indirecte persoonsvorm
  • persoonsvorm: je of u, jouw of uw
  • spreektaal of schrijftaal
  • lange zinnen of korte zinnen

Je kan hiervoor een ‘tone of voice spectrum‘ gebruiken:

De eerste twee keuzes zijn ‘harde’ keuzes: je spreekt je doelgroep aan met ‘jij’ of met ‘u’, en je communiceert zelf ook óf vanuit ‘wij’ of vanuit je merknaam. Als je doelgroep vooral uit consumenten (B2C) bestaat, zal je waarschijnlijk voor een wat informelere toon gaan dan bij zakelijke klanten (B2B).

De overige keuzes zijn fluïde. Afhankelijk van jouw merkwaarden bepaal je waar op het spectrum dat jouw merk zit.

Heb je veel kruisjes bij links gezet op het spectrum? Dan ben je als bedrijf behoorlijk “vooruitstrevend en dynamisch”.

Veel kruisjes bij rechts op het spectrum? Dan is jouw bedrijf “professioneel en corporate” wat betreft ‘tone-of-voice’.

Na het bepalen van je ‘tone of voice’ ga je door met je teksten te schrijven.

Je gaat per tekst aan de slag met het doel: de ene keer informeer je, de andere keer overtuig je en dan amuseer je weer afhankelijk van het spectrum van je ‘tone-of-voice’.

Zit je merk dicht bij het spectrum van autoritair. Deel dan vooral sociale mediaposts met kennis en advies.

Is je merk meer ‘fun’ dan ‘serieus’? Doorspek dan je sociale mediaposts met humor. Enz…

Meer info over branding: Wat is Branding? In 3 stappen de ultieme branding strategie (saleswizard.nl).