Kenmerken van een goede website

Des goûts et des couleurs, on ne discute pas.“, maar een website moet, ondanks het feit dat ze in alle kleuren en designs bestaan, toch aan een aantal belangrijke kenmerken voldoen.

BEPAAL HET DOEL VAN JOUW WEBSITE

Elke website moet een doel hebben.
Het doel van de website, en daarmee samenhangend de doelgroep van jouw bedrijf bepalen immers het onderwerp, de inhoud en structuur en het ontwerp van jouw site. Als de doelen voor jou niet duidelijk zijn, zullen ze niet duidelijk overkomen op de site en zullen ze wellicht voor de bezoeker ook niet duidelijk zijn.

Het doel bepaalt de schrijfstijl, de emotie die uit de afbeeldingen moet stralen, de opbouw van de site en bovenal, geeft sturing aan jouw teksten.

Om het doel van jouw website te bepalen begin je met het uittekenen van een plan omtrent wat je met de website wilt bereiken. Wie is jouw doelgroep en hoe ga je het aan pakken om die binnen te krijgen? Hoe ga je hen overtuigen dat jouw bedrijf/product/dienst net dat is wat ze zoeken?
Elke pagina moet een doel hebben.
Een aantal voorbeelden van doelen kunnen zijn:

  • Het opbouwen van een mailinglist;
  • Direct producten te verkopen
  • In contact te komen met de bezoekers
  • Aanvragen voor offertes te ontvangen
  • Mensen door te sturen naar andere sites
  • Een community op te bouwen
  • Met je klanten in gesprek te gaan

STUUR JOUW KLANTEN NAAR HUN DOEL

Als het doel van jouw website gekend is, is het natuurlijk de bedoeling dat de bezoekers daadwerkelijk naar dat doel gestuurd wordt. Maar de bezoeker nieuwsgierig.
Maak jouw website zo op dat de potentiële klant onmiddellijk zijn weg vindt richting jouw doel. Voorzie daarom duidelijke call-to-action-knoppen. Zorg voor een autosnelweg richting jouw doel. Neem twijfel weg, daar waar je denkt dat de klant mogelijks zijn websitebezoek gaat afbreken. Zorg voor zo weinig mogelijk obstakels en bezwaren op die weg naar jouw doel.

ACHTERHAAL HET PROBLEEM VAN JOUW KLANT

…en biedt hiervoor een oplossing aan. Maar prikkel eerst de emotionele kant van de klant… Toon hen eerst de consequenties van hun probleem. Dit werkt, al klinkt het hard.

Alvorens de kwaliteiten van de elektrische fiets op te sommen, vertel je eerst over de nadelen die je ondervindt als je er geen hebt…

Komt u ook altijd bezweet op uw bestemming aan? …

Vermeld het probleem dat je oplost in jouw communicatie, maar vermeld natuurlijk ook de voordelen van de oplossing.

SPRING ERUIT!

Jouw bedrijf is uniek!
Wat maakt jou anders dan jouw concurrent?
Geef de bezoeker een reden om voor jou te kiezen. Dit kun je doen door middel van een lijstje met unieke verkoopargumenten (Unique Selling Points of USP’s).

Maak geen vage beloftes. “Snelle levering” is voor een bezoeker weinigzeggend. “Levering binnen de 24 uur” of, zoals sommigen het stellen: “vandaag besteld, morgen geleverd” is veel duidelijker en concreter.

VERKOOP GEEN ONZIN

Prikkel de bezoeker en maak hem nieuwsgierig met jouw teksten. Wees duidelijk en concreet, vermijd té technische termen, cliché’s waar niemand iets aan heeft en standaardzinnen, ergens gekopieerd van het net.

Als je je teksten zelf schrijft is het best je teksten eens voor te leggen aan familie of vrienden. Wat voor jou vanzelfsprekend is is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zorg dat je teksten begrijpbaar zijn voor iedereen.

SCHRIJFTIPS

  • Schrijf in de actieve vorm. Dus niet “Meer dan 500 klanten zijn door ons geholpen met…”, maar “Wij hebben 500 klanten geholpen met…”
  • Praat over voordelen. Uiteraard willen klanten (technische) specificaties weten, maar vertel ze eerst over de voordelen. Apple laat eerst zien wat voor mooie foto’s je kan maken met de nieuwe iPhone en dan pas vertellen ze je hoeveel megapixels de camera heeft.
  • Stel je klant centraal. Praat zo min mogelijk over jou en zo veel mogelijk over je klant.
  • Vermijd jargon. Ook al denk je dat je bezoekers bepaalde woorden begrijpen, dat is niet altijd het geval. Zelfs bezoekers in hetzelfde vakgebied kennen niet altijd de woorden waarvan je denkt dat ze algemeen bekend zijn.
  • Gebruik positieve bewoordingen.
  • Probeer zo weinig mogelijk in herhaling te vallen bij jouw woordkeuze. Gebruik synoniemen.
  • Vertel een verhaal. Verhalen blijven hangen. Verhalen zorgen ervoor dat je bezoeker mee komt. Verhalen activeren het inlevingsvermogen en de emotionele kant van het brein. Maak hier gebruik van.
  • Wees concreet.
  • Gebruik retorische vragen om de lezer te betrekken.
  • Twijfel niet aan je product of dienst. Schrijf met vertrouwen over jouw dienst / product / bedrijf.

FUNCTIONELE EN SNEL REAGERENDE DESIGN

Het uiterlijk of de design van een website mag de functionaliteit en de gebruiksvriendelijkheid nooit in het gedrang brengen. Een goed design ondersteunt, maar de inhoud is wel het allerbelangrijkste.

Een goed design accentueert, maar leidt nooit af. Teveel knoppen, afbeeldingen en kleuren zorgen voor versperringen op de snelweg naar jouw doel.

WEES NIET TE ONCONVENTIONEEL

De mens is een gewoontedier… Vaak is het daarom beter om niet té uniek te zijn in jouw design, maar daarentegen vast te houden aan wat je bezoeker gewend is van andere websites. Zorg dat je bezoeker zo weinig mogelijk moet nadenken. Bekijk altijd eerst het praktische, toegankelijkheidsaspect van jouw site.

Een aantal zaken heeft ook te maken met de leesrichting van het oog bij het scannen van een pagina. Dit gebeurt vaak in de vorm van een F of een Z.
Daarom bevinden een aantal zaken zich vaak op vaste plaatsen in de webpagina:

  • Logo links bovenaan de pagina. Ik, persoonlijk, gebruik ook wel eens een logo in het midden.
  • Menu bovenaan de pagina of links in een kolom (bijvoorbeeld bij webwinkels met vele productcategorieën).
  • Contact informatie onder de footer.
  • Titel van de pagina boven de inhoud.
  • Gebruik kolommen om de pagina in te delen.
  • Laat knoppen er uit zien als knoppen, zorg dat ze contrasteren en er klikbaar uitzien.
  • Maak links in een andere kleur en onderstreep ze eventueel.
  • Bij webwinkels, plaats het winkelmandje rechts bovenaan de pagina.
  • Plaats een zoekfunctie in de header of in de footer.

MOBILE-VRIENDELIJK

Bijna 50% van uw klanten zullen uw website bezoeken vanop een mobiel toestel (smartphone of tablet). Uiteraard is een goede website volledig responsive, d.w.z., aangepast aan alle schermen en apparaten. Zorg dus zeker dat jouw design zowel geschikt is voor telefoon, tablet als computer.

DESIGN-TIPS

Grafische hiërarchie: bepaal een visuele, grafische hiërarchie voor jouw website. Maak een duidelijk onderscheid tussen de verschillende items. Wissel de achtergrond van blokken of gebruik scheidingslijnen.

Kleurenpalet: Tracht een kleurenpalet op te stellen dat op de hele site terugkomt.
Kies een hoofdkleur en een of twee accentkleuren.

Lettertypes: werk met hooguit een of twee varianten. Laat de tekstkleur contrasteren met de achtergrond. Maak geen te lange regels.

Foto’s: Zorg dat de beelden het juiste gevoel overdragen en houd natuurlijk bij de keuze van de foto’s rekening met jouw doelgroep. Als je de mogelijkheid hebt eigen foto’s te gebruiken in plaats van stock-beelden, geeft dit meteen een persoonlijker karakter aan jouw website. Zorg wel dat de foto’s goed van kwaliteit zijn.

Animaties: Vermijd te veel animaties.

HOU HET SIMPEL, GEBRUIKSVRIENDELIJK

Een functioneel design zorgt dat de site rustig en overzichtelijk overkomt, maar dit is niet voldoende. De website moet vooral gebruiksvriendelijk zijn. Is jouw website te ingewikkeld of vinden bezoekers niet wat ze zoeken, dan zijn ze ook zo weer weg . Laat de bezoeker zo weinig mogelijk nadenken. Veel mensen lijden aan keuzestress en verlaten de website als het te ingewikkeld wordt.

DE ‘WIE, WAT, WAAR’-VRAGEN

Jouw website-bezoeker moet onmiddellijk doorhebben waar hij is, welke diensten of producten er verkocht worden en waarom hij die diensten of producten moet bestellen. Als een bezoeker moet nadenken, alleen al om te surfen op jouw website, dan is de kans groot dat hij binnen de kortste keren weer weg is.

Laat breadcrumbs, of broodkruimels achter, zodat de bezoekers niet kan verdwalen op jouw site. Broodkruimels zijn een visueel spoor omtrent de plaats waar je je bevindt in de website, vaak ook met de mogelijkheid ingebouwd om naar een bovenliggende pagina terug kunt keren.

STRUCTUUR EN INHOUD

Spits de structuur en inhoud van je site toe op jouw doelgroep. Maak het de bezoeker gemakkelijk. Voorzie een eenvoudig, duidelijk hoofdmenu. Zorg er voor dat er maximaal 7 verschillende keuzes worden aangeboden. Indien je meer pagina’s hebt, werk met submenu’s.

Een ‘over ons‘ pagina en een ‘contact’ pagina zijn eigenlijk bijna altijd aanwezig.
Toon in de ‘over ons’ pagina wie je bent.
Op de contactpagina moeten je contactgegevens duidelijk te vinden zijn. Ook in de footer zal je vaak contactgegevens zien staan. Daarom is dit ook de plek waar veel mensen gaan kijken als ze naar contactgegevens zoeken.

FORMULIEREN

Tegenwoordig heeft bijna elke website wel ergens eens formulier gebruikt. Dit kunnen contactformulieren zijn, formulieren om je aan te melden of formulieren om producten af te rekenen, zoals in een webshop. Zorg dat jouw formulieren enkel nodige, nuttige velden bevat. Elk extra veld is weer een reden om af te haken.

ZOEKEN OP JOUW WEBSITE

Afhankelijk van de grootte van de website, het aantal pagina’s en producten dat er op staat kan een zoekfunctie aan de klant veel frustratie besparen. De zoekfunctie helpt de bezoeker bij het vinden van de juiste informatie.

Zorg wel dat de zoekfunctie duidelijk vindbaar is. 😉

STRAAL VERTROUWEN UIT

Zolang je geen bewijs levert van wat je beweert en verkoopt, zullen jouw bezoekers niet snel met jou in zee gaan. Toon waarom je een goede partij bent, waarom er met jouw zaken gedaan moeten worden en waarom ze jou kunnen vertrouwen.

REVIEWS

Het is heel belangrijk wat klanten over je zeggen. Verzamel reviews.
Dit kun je doen via betaalde programma’s, maar ook via Google of Facebook kan je eenvoudig reviews verzamelen. Toon deze reviews op de website. Vraag ook aan jouw klanten om een review na te laten, ze doen dit namelijk niet altijd uit zichzelf.

SPEEL GEEN VERSTOPPERTJE

Zeker bij kleine bedrijven, eenmanszaken of kmo’s is de ondernemer vaak het gezicht van het bedrijf. Plaats een foto van jezelf of je team op de website. Bezoekers zien graag met wie ze te maken hebben.

Als je een fysieke locatie hebt, zorg je er best voor dat deze een prominente plek op de website krijgt. Het stelt de klant gerust te weten dat hij met problemen ergens terecht kan. Voeg ook een Google map toe met jouw verkoopadres.

REFERENTIES

Twijfel niet om awards, keurmerken, logo’s van bedrijven met wie je samenwerkt, media-optredens of andere content die jouw zaak aanprijst op jouw website weer te geven. In Nederland is Trustpilot hier een goed voorbeeld van.

CIJFERS EN RESULTATEN

Toon belangrijke cijfers en resultaten aan jouw klanten.
Meer dan 100 tevreden klanten?
Meer dan 100.000 volgers op social media?
Meer dan 20 jaar ervaring?
Tonen die handel!

LAADSNELHEID

Bijna de helft van de surfers verwacht dat een website binnen 2 seconden geladen is. Check die laadtijd en bekijk waar het eventueel fout zit. Er zijn vele handige tools hiervoor zoals Pingdom Tools of GT Metrix. https://www.seobility.net/en/seocheck/

BEVEILIGING

Zorg dat de bezoeker veilig gebruik kan maken van je website.

SSL-certificaat

Beveilig je website te allen tijde met een SSL certificaat en zorg dat ervoor alle verbindingen met de website verlopen via https. Met een SSL-certificaat wordt de verbinding tussen jouw website en het apparaat van een bezoeker versleuteld, zodat niemand mee zou kunnen lezen. Zeker als je wachtwoorden of andere gevoelige data ontvangt van je klanten (bijvoorbeeld via een inlog-formulier) dan is een SSL-certificaat verplicht. Bij Woocommerce kan je geen webwinkel opzetten zonder een https-verbinding.

Een SSl-certificaat laat een slotje in de adresbalk van de browser zien. Dit duidt op extra beveiliging en geeft vertrouwen aan de bezoeker.

GEVONDEN WORDEN

Een website moet zichtbaar zijn en gevonden worden door (potentiële) klanten.
Dit kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld via zoekmachines zoals Google, Social media, betaalde advertenties, via nieuwsbrieven… Naast gevonden worden is het ook belangrijk om bestaande klanten niet te vergeten. Bouw een community op en zorg ervoor dat je huidige klanten vaker terug zullen komen.

SEO

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines noemen we Search Engine Optimisation (SEO). Ook Lokale SEO – vindbaar worden in de local box van Google – wordt steeds belangrijker. Zie: Google mijn bedrijf.

Wanneer een zoekopdracht resultaten heeft in de index van de zoekmachine is het relevant om deze in een goede volgorde weer te geven.

Google bepaalt de volgorde van zoekresultaten automatisch via zogenaamde Search Ranking Factors die elk een numeriek gewicht krijgen toegekend. Hoe dit exact gebeurd wordt natuurlijk geheim gehouden.

Het doel van de zoekmachine is om gebruikers zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar informatie en de gebruiker een aangename ervaring te geven op de websites die gesuggereerd worden.

Door kwaliteitsvolle suggesties te doen en de beste suggesties hogerop te plaatsen heeft de zoekmachine tevreden klanten.

We kunnen Google en ons zelf helpen door te zorgen voor een aangename gebruikerservaring:

  • Comprimatie van afbeeldingen en videos; minified HTML & CSS, Js
  • Caching en lazyloading van resources om sneller te laden
  • Genoeg contrast in kleuren tussen voor en achtergrond
  • Leesbare URLs die de gebruiker kan begrijpen (vb: …./recept=chocolate-cake)
  • Duidelijke naamgeving voor links
  • Gebruik van Rich Snippets voor extra informatie in zoekresultaten -> https://mangools.com/blog/google-rich-snippets-guide/
  • Door de opmaak en grootte van tekst en het gebruik van headings, paragrafen, oplijstingen e.d. geven we een duidelijke structuur
  • We verkiezen kortere URLs en vermijden diepe folder/subfolder/subfolder structuren in onze URLs
  • We dienen een sitemap in en excluderen pagina’s die de zoekmachine niet moet bekijken; wanneer er nieuwe content is updaten we onze sitemap
  • Responsieve websites die mobile-friendly zijn
  • We activeren HTTPS en HTTP2
  • We gebruiken een main-tag met het attribuut role=’main’ als container voor de belangrijkste inhoud van onze pagina -> https://www.w3schools.com/tags/tag_main.asp
  • We maken onze site tot een Progressive web application (PWA) zodat deze als app geïnstalleerd kan worden en (in beperkte/volledige mate) offline gecached kan worden

E-mail marketing

Een klassieke manier om klanten aan je bedrijf te binden is door het versturen van “nieuwsbrieven“. Vertel in deze nieuwsbrieven niet over de laatste projecten (behalve als ze heel speciaal zijn), maar geef tips, deel kennis.

Social media marketing

Tegenwoordig kan het ook interessant zijn om niet alleen te adverteren via social media, maar ook waardevolle content te verspreiden via bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Deel net als op je blog of in je nieuwsbrief waardevolle informatie of handige tips waar jouw klanten daadwerkelijk iets aan hebben.

Betrek bestaande klanten

Tot slot, verlies vooral je bestaande klanten niet uit het oog. Je hebt immers al een keer moeite gedaan om ze over te halen om klant bij jou te worden. Ze hebben al ervaring met je onderneming en een tweede keer – mits ze tevreden zijn met je producten of diensten – kost het minder moeite om ze nog eens iets te verkopen. Zorg ervoor dat ze lid worden van je nieuwsbrief en hou ze op de hoogte van mogelijke aanbiedingen of nieuwe producten. Zorg ervoor dat je niet alleen maar reclame naar ze stuurt, maar biedt ook waardevolle informatie aan.

https://echtonline.nl/kenmerken-van-een-goede-website/