Introductie op “personal branding” (H)

Bij ‘Personal branding’ kijk je naar jezelf als ‘merk‘. Je gaat nadenken wat jou anders maakt dan anderen, wat je uniek maakt en wat de redenen zijn waarom jij een interessante kandidaat bent voor het bedrijf. Hier vind je een korte introductie op de term “personal branding” en lees je waarom dit belangrijk is voor jou verhaal.

Als voorbeeld van personal branding, kan je bijvoorbeeld denken aan Jeroen Meus, de bekende Vlaamse kok. Bekijk de intro van de video.

Wat is zijn merk? Hoe toont hij zichzelf? Wat maakt hem populair?

Een aantal kernwoorden in de ‘branding’ van Jeroen Meus zijn: verbinding (een connectie maken met anderen), spontaniteit, authenticiteit… Dit zie je terugkomen in de manier waarop hij het publiek aanspreekt, de manier waarop hij zich kleedt, waarop hij op televisie komt… Dit is een voorbeeld van (succesvolle) personal branding.

Je merk of de manier waarop je jezelf presenteert is belangrijk voor de manier waarop mensen naar je kijken en de verwachtingen die je creëert.

Personal branding is een visie op werk, waarin je zelf de leiding neemt. Je ondergaat niet alles, maar je onderneemt. Daardoor krijg je controle over je situatie: je ziet jezelf als merk en wil jezelf op een unieke manier in de markt zetten.

Om jezelf op de markt te zetten als merk, ben je best niet te bescheiden. Wel is het belangrijk over jezelf te kunnen reflecteren en een grote motivatie te hebben om aan jouw personal branding te werken.

Opdracht 1 – Mini-brainstorm: Noteer een 5-tal belangrijke woorden of topics voor jouw ‘personal branding’

  • Denk na aan de opdrachten op dag 1 en 2.
    • Wat zijn je belangrijkste drijfveren op het vlak van werken (waarom doe jij wat je doet, wat motiveert jou)?
    • Wat zijn je belangrijkste loopbaanankers? Wat zijn je waarden?
    • Wat zijn je belantrijkste talenten, je persoonlijkheid…?
  • TIP: Blijf jezelf, wees authentiek.