Algemene schets van de educatieve bacheloropleiding

De educatieve bacheloropleidingen worden aangeboden door de hogescholen binnen het hoger professioneel onderwijs in het studiegebied Onderwijs. De educatieve bacheloropleidingen hebben een studieomvang van 180 studiepunten. Tenminste 45 studiepunten hiervan gaan naar de praktijkcomponent. Er bestaat ook een verkorte educatieve bacheloropleiding van 60 à 120 studiepunten, voor wie reeds over een bachelor- of masterdiploma of een lerarendiploma beschikt.

In de leraren opleidingen werd de instaptoets ingevoerd sinds academiejaar 17-18. Deze toets is niet-bindend en geeft deelnemers inzicht in de haalbaarheid van de opleiding. Deze toets wordt online afgelegd en bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Voor de bacheloropleiding kleuteronderwijs: Nederlands en studievaardigheden/persoonlijke motivatie
  • Voor de bacheloropleiding lager onderwijs: Nederlands, Frans, wiskunde en studievaardigheden/persoonlijke motivatie.

Deze test moet de kandidaat kunnen aantonen aan de onderwijsinstelling. Vaak vraagt VDAB dat de kandidaat deze test maakt ter voorbereiding van het selectiegesprek.

De opleidingsprogramma’s van alle lerarenopleidingen leiden op naar de vastgelegde basiscompetenties. De basiscompetenties bestaan uit 10 functionele gehelen;

  • De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
  • De leraar als opvoeder
  • De leraar als inhoudelijk expert
  • De leraar organisator
  • De leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
  • De leraar als partner van ouders of verzorgers
  • De leraar als lid van het onderwijsteam
  • De leraar als partner van externen
  • De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
  • De leraar als cultuurparticipant.