Empathie

Mogelijke tekorten:
Bv. De kandidaat vindt het moeilijk om zich in te leven in de leefwereld/ervaringen van een andere persoon

Bv. de kandidaat vindt het moeilijk te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier reageert in een situatie, hij/zij oordeelt oppervlakkig en eenzijdig.

Bv. De kandidaat kan geen voorbeeld geven waaruit blijkt dat hij/zij goed kan luisteren
Empathie is een enorm belangrijke competentie voor een toekomstig leraar. Als uit het competentiegericht interview blijkt dat de kandidaat zeer weinig inlevingsvermogen heeft, geven we advies tot remediëring of mogelijks heroriëntering. Het advies tot heroriëntering hangt af van zijn/haar overige competenties en interesses.

Indien de kandidaat wel empathisch kan zijn eens hij/zij gewezen wordt op gevoelens en gedachten van anderen maar zelf de cues niet goed opvangt, raden wij remediëringsopdrachten aan. Deze remediëringsopdrachten kunnen als doel hebben om de persoon vertrouwder te laten worden met de signalen van bepaalde emoties of gedachten van anderen.
Mogelijke opdrachten:
– Spreek met een gedragsdeskundige over verschillende manieren waarop personen emoties kunnen uiten en hoe personen situaties anders kunnen ervaren.
– Spreek met mensen in je netwerk die verschillende karaktereigenschappen (vb. Introvert vs extravert), leeftijden, interesses etc. hebben; om je te helpen je in te leven in de perspectieven van anderen.
– Zoek tips & tricks op rond “actief luisteren”