Communicatie en contactvaardigheid

Mogelijke tekorten:

Bv. De kandidaat kan geen spontaan gesprek voeren, is niet contactvaardig (bv. antwoord zéér kort op vragen, maakt geen oogcontact, …)

Bv. De kandidaat reageert defensief bij het krijgen van feedback.

Bv. De kandidaat kan niet constructief omgaan met kritiek of weerstand.

Bv. De kandidaat vindt  het moeilijk om feedback te geven. Hij richt zijn feedback op de persoon (“jij bent…”) in plaats van op het gedrag.

Bv. De kandidaat geeft aan het liefst alleen te werken in zijn job.
Communicatie is een enorm belangrijke competentie voor een toekomstig leraar. Als uit het competentiegericht interview blijkt dat de kandidaat niet contactvaardig is, geven we advies tot heroriëntering.

Als de kandidaat wel contactvaardig is, maar nog wat tekortschiet in bepaalde vaardigheden (bv. feedback geven), kan er advies gegeven worden tot remediëring, zoals het volgen van een opleiding rond het geven en krijgen van feedback.

Als de kandidaat geen algemeen Nederlands spreekt, geven we advies tot remediëring: bijvoorbeeld een traject bij een logopedist.